دکتر شریعتی نماد جریان بازگشت به خویشتن است

نشست خبری "همایش بازخوانی و بررسی آرا و اندیشه های دکتر علی شریعتی" برگزار شد.

دبیر همایش بازخوانی و بررسی اندیشه های دکتر شریعتی:

اندیشه دکتر شریعتی محدود به یک زمان خاص نیست و در مقابل پدیده های جدید ، حرفهای تازه ای برای گفتن دارد.
به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان نشست خبری “همایش بازخوانی و بررسی آرا و اندیشه های دکتر علی شریعتی” در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

 

 

در این نشست دکتر مصطفی غفاری دبیر علمی همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش هایی با سبک بررسی آرا و نظرات اندیشمندان در کشور گفت: کانون اندیشه جوان پس از برگزاری همایش هایی متعدد  در مورد بررسی و نقد آرا و اندیشه‌های متفکرانی همچون هایدگر، فوکو، فردید ،جان راولز، سید حسین نصر، شهید آوینی و اخیرا هانری کربن با استقبال مجامع علمی و دانشگاهی و قشر جوان مواجه شد.
وی در ادامه افزود: کانون اندیشه جوان پس از برگزاری همایش بررسی و نقد آرا و اندیشه های هانری کربن،‌ تصمیم به برگزاری همایشی با عنوان بازخوانی و بررسی اندیشه های دکتر علی شریعتی به عنوان یکی از جریان‌ساز ترین اندیشمندان حوزه مطالعات تاریخ معاصر گرفت.

وی در رابطه با ضرورت برگزاری چنین همایشی در حال حاضر گفت: با توجه به جامعیت سخنان دکتر شریعتی و این نکته که ایشان در رابطه با موضوعات متعددی هم قلم زده و سخنرانی کرده و هم آثار قلمی او به نشر مکتوب در آمده است و همچنین وجود این نکته که آثار ایشان تنوع موضوعی گسترده ای دارد و اثرگذاری دقیقی در طول زمان داشته اند،  کمتر شخصیتی داریم که در این حد و در این مقدار مورد توجه باشد.

دبیر علمی همایش تصریح داشت: اهمیت پرداختن به موضوع دکتر شریعتی مربوط به جریان سازی فکری ایشان می شود. می‌توان گفت دکتر شریعتی  نماد و راهبر جریانی است که تحت عنوان بازگشت به خویشتن در میان گفتمان‌های هویتی ایران معاصر جایگاه ویژه ای دارد.
وی افزود: ما در سلسله همایش های آنان که می اندیشند ، به سراغ بررسی آرا و اندیشه های  متفکرانی رفته ایم که تاثیرگذاری بسزایی در حوزه اندیشه داشته اند و دکتر شریعتی در حقیقت جزء اندیشمندانی است که هر کس آثار ایشان را مورد مطالعه جدی قرار داده است،‌ اذعان دارد که اندیشه او محدود به یک زمان در یک دوره خاص نیست و اندیشه های او در مقابل پدیده های جدید ، حرفهای نو برای گفتن دارد.

غفاری تاکید کرد: ما می توانیم غیر از بازخوانی آثار دکتر شریعتی در حقیقت پرسشهای تازه خودمان را به این مکتب فکری و مجموعه آثار ایشان ارائه کنیم و پاسخهای تازه بگیریم.در واقع این همایش علاوه بر بازخوانی ،‌قصد ارائه پاسخ برای سوالات امروزمان را دارد و این می تواند مورد توجه جوانان و اندیشمندان قرار گیرد.

دبیر همایش بررسی آرا دکتر شریعتی در رابطه با مراحل اجرایی همایش و نحوه ارسال مقالات گفت: تا ابتدای دی ماه جاری فراخوان مقاله خواهیم داشت و لازم است  مقالات با استاندارد های علمی –  ترویجی نوشته شود، چون مقالات بر همان اساس ارزیابی خواهد شد و در اواخر بهمن ماه امسال که  چهلمین سال درگذشت دکتر شریعتی  است ،‌این همایش علمی  برگزار خواهد شد.

وی در رابطه با محورهای همایش گفت: محورهای این همایش دودسته است بخشی بر اساس دغدغه های شخصی دکتر شریعتی است مانند گفتمان “بازگشت به خویشتن” یا اسلام شناسی در نگاه دکتر شریعتی و بخشی کلید واژه هایی است که در اندیشه های دکتر شریعتی قابل مشاهده است مانند شریعتی و تاریخ، شریعتی و علوم انسانی، شریعتی و روشنفکری، شریعتی ومساله عدالت،  شریعتی و سنت ومدرنیته و برخی موضوعات دیگری که در اندیشه های شریعتی وجود دارد مانند شریعتی و اندیشه جهان وطنی و شریعتی و اندیشه‌های سیاسی مدرن و اسلامی که در تمامی این موارد هرچه بیشتر به سمت نگاه های تازه برویم و هرچه نوآوری و و ابداع در موضوعات صورت گرفته باشد استقبال بیشتری خواهد شد.در واقع ما این وضعیتی که نسبت به دکتر شریعتی داریم وضعیتی سهل و ممتنع است و ادبیاتی که در رابطه با اندیشه شریعتی مطرح شده کفایت نمی‌کند و از سوی دیگر نیاز به ادبیات جدید احساس می‌شود.

وی در پایان گفت: هر چه در این حوزه تحقیق داشته باشیم یقینا متضرر نخواهیم بود و جامعه علمی استفاده خواهد کرد .

پژوهشگران، اساتید و دانشجویان ارجمند می‌توانند مقالات خود را از  طریق پست الکترونیک به دبیرخانه همایش به این آدرس ارسال نمایند :
canoon@iict.ac.ir

گفتنی‌ است مقالات باید شرایط مقاله علمی-ترویجی را داشته باشند. علاقمندان جهت کسب اطلاع بیشتر می توانند با شماره ۸۸۹۶۰۵۳۶ داخلی ۱۱۵ تماس حاصل نمایند.

دیدگاه شما

پاسخ