انقلاب اسلامی، احیاگر تمدن نوین اسلامی

هشتمین جلسه حلقه گفتگو گام دوم انقلاب اسلامی با حضور دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کانون اندیشه جوان برگزار گردید.
جمشیدی با تشریح فرازهایی از بیانیه گام دوم، نکات مهمی را در مورد نگاه انقلاب اسلامی به “علم و پژوهش” مورد اشاره قرار داد.
وی در ابتدا به توصیه علم پژوهی رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و افزود: پیرو سخنان مقام معظم رهبری، ما باید در ۵۰ سال آینده صادرکننده علم و دانش بشویم و به عبارتی تولید علم را به حد اعلاء آن برسانیم و به نحوی پیشرفت کنیم که جامعه جهانی به ما احساس نیاز کند و برای استفاده از علم ما به سراغ ما بیایند.
جمشیدی ادامه داد: ما باید به جایگاهی برسیم که زبان فارسی، بعنوان زبان علم دنیا قرار بگیرد و آنچنان پیش برویم که به جایگاه سابق خود در تمدن اسلامی برسیم و بتوانیم تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به تعامل فرهنگی با نظام های غربی اشاره کرد و گفت: ما در تعامل با فرهنگ های مختلف در حال داد و ستد هستیم و چیزی که از فرهنگ مقابل می گیریم باید مثبت باشد و ما در اینجا رویکرد گزینشی را پیش خواهیم گرفت.
جمشیدی در باب علوم انسانی از منظر مقام معظم رهبری گفت: در باب تولید علم رهبر انقلاب از فرو غلطیدن بیهوده در مبانی نظری گله‌مند هستند و معتقدند که اینطور مسائلی را نباید دنبال کرد زیرا هیچ ارتباطی با عالم خارج ندارند. برای جلوگیری از این خطر بهتر است از ۴ مرحله نظریه، سیاست کلی، راهبرد و اقدام استفاده عملی نماییم.
وی در قسمتی دیگر از سخنان خود به عوامل عقب افتادگی تاریخی ایرانیان پرداخت و گفت: در دوران قاجار و خصوصا در دوران رژیم پهلوی هیچ رنگ و بویی از تمدن اسلامی مشاهده نمی شود، بگونه ای که مظاهر تمدن اسلامی تقریبا محو می شود. علت این امر شیفتگی و خودباختگی آن حکومت ها خصوصا پهلوی اول و دوم در برابر غرب می باشد.
دکتر جمشیدی به تاثیر انقلاب شکوهمند اسلامی در تشکیل گفتمان تمدن نوین اسلامی اشاره نمود و نقش رهبرمعظم انقلاب را در احیای آن غیر قابل انکار دانست. وی در ادامه افزود: شروع این تمدن در صدر اسلام تفاوت های چشمگیری با شروع در اوایل انقلاب اسلامی دارد. در آن دوره، فرآیند تولید علم به آهستگی طی می شد و در آغاز بیشتر کتب علم طب ترجمه می شدند. ولی در ابتدای انقلاب اسلامی تولید علم با سرعت بسیار چشمگیری رخ می دهد و متون زیادی در همه زمینه ها ترجمه می شود.
وی در ادامه با تشریح توصیه های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم افزود: رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بعد از ذکر دستاوردهای چهل ساله جمهوری اسلامی در حوزه فکر و اندیشه توصیه های مهمی را ذکر می نمایند. ایشان به استیلاء غرب در این حوزه متذکر می شوند و تهی دست بودن تمدن غرب را از اخلاق امری مهم می دانند. جمشیدی ادامه داد: ما باید حواسمان به این مسئله باشد و بدانیم علوم انسانی اسلامی مملو از اخلاق اسلامی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ضرورت اسلامی شدن علوم انسانی اذعان داشت: در مورد علوم انسانی غربی، نگاه رهبری گزینشی است. یعنی گرچه علوم غربی الحادی است و مبنایی مادی گرا دارند؛ ولی این امر دلیل نمی شود که ما از آن ها استفاده نکنیم. نیازی نیست ما در علوم طبیعی بدنبال اسلامی شدن باشیم ولی علوم انسانی باید اسلامی بشود و این فرمایش امام خمینی است و راهنمای مسیر ما در علم و دانش خواهد بود.
دکتر مهدی جمشیدی در انتها به مسئله تهذیب علوم انسانی غربی پرداخت و شدیدا آن را مورد نقد قرار داد و گفت: ما به دنبال تهذیب علوم انسانی غربی نیستیم و علوم انسانی اسلامی صورت دیگری از علوم انسانی غربی نخواهد بود. ما می خواهیم یک ساختار جدیدی بوجود آوریم و مبانی فکری اسلام را مجددا احیاء نماییم.

لازم به ذکر است حلقه گفتگو پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ۴ نشست دیگر ادامه خواهد داشت. این دوره آموزشی در روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در محل کانون اندیشه جوان برگزار می گردد.

 

گزارش جلسه هفتم دوره گام دوم انقلاب اسلامی را اینجا بخوانید.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.