«شهید سلیمانی شخصیت کارگزار تمدن نوین اسلامی»

در دومین نشست از سلسله نشست های «قهرمان ملت، قهرمان امت» موضوع « بررسی وجوه تمدنی شخصیت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی » مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
شهید سلیمانی شخصیت کارگزار تمدن نوین اسلامی

به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان؛ نشست مجازی «بررسی وجوه تمدنی شخصیت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» از سوی کانون اندیشه جوان با حضور دکتر فرشاد مهدی پور برگزار شد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست که پیرامون تحلیل مؤلفه هایی که از شخصیت این شهید یک شخصیت تمدن ساز ساخته ؛ برگزار شده بود، عنوان کرد: حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از کهن الگوهایی است که ما در پیوند دین با آنچه از ایران و انقلاب می‌دانیم از او یاد خواهیم کرد. تحلیل اندیشه و تفکر این شهید عزیز و تحلیل آثار حیاتش در داخل و خارج از مرزهای ایران اسلامی و پیامد های شهادت او درباره آینده انقلاب اسلامی موضوعاتی بود که مهدی پور در این نشست به بررسی آنها پرداخت.

وی کلان نگری،آینده نگری، امید آفرینی، نهادینه‌سازی اعتماد به نفس، توجه به تکثر و تنوع در جامعه و امت را از مؤلفه‌های اساسی عیار تمدنی برشمرد و افزود: شهید سلیمانی هیچ تعلقی به گذشته ندارد بلکه او بخشی از آینده انقلاب اسلامی است و به نظر می‌رسد که شباهت شخصیت او به حمزه سیدالشهدا بیشتر باشد تا مالک اشتر؛ با التفات به تاریخ اسلام درمیابیم که پایه‌ریزی تمدن اسلامی بعد از شهادت حمزه سیدالشهدا در غزوه احد اتفاق افتاده و او نقطه ثقل پیروزی های اسلام و تولد حکومت اسلامی بوده است. حال آنکه جناب مالک در دوران افول حکومت امیرالمومنین قرارداشته و با به شهادت رسیدن او حکومت علوی متزلزل می‌گردد. لذا تشبیه شهید سلیمانی از این جهت به حمزه سیدالشهدا شایسته تر است.

دکتر مهدی‌پور در ادامه تحلیل شخصیت تمدنی حاج قاسم سلیمانی بیان کرد:« حاج قاسم سلیمانی کسی بود که فارغ از مرزهای جغرافیایی و تکثرات اجتماعی امّت اسلامی تمدن اسلامی را محقق می‌کند. برجسته‌ترین اقدام شهید سلیمانی خنثی‌سازی تحریم‌ها به صورت عینی و در میدان عمل بود. چنانچه می‌دیدم بدون هیچ محدودیتی در همه جای منطقه و جهان حضور می‌یافت و ایفای نقش می‌کرد.

این پژوهشگر حوزه مطالعات علوم اجتماعی در ادامه افزود: ازجمله مهمترین مضامین تمدنی اندیشه شهید سلیمانی می‌توان به استکبارستیزی در حوزه فردی و جمعی، تفکر انقلابی و اصلاحگر، ولایت مداری، دشمن شناسی، انسجام امت اسلامی، مردم داری، اخلاق مداری و ایثارگری اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهای برای تحلیل درست از شخصیت تمدن ساز شهید سلیمانی وجود دارد گفت: حوزه مدنی و فرهنگ عمومی امّت اسلامی کاملا تحت سیطره شخصیت این مرد بزرگ است و همه مسئولیت و سیاست ما باید حول این محور باشد که مردمی بودن شهید سلیمانی حفظ شود. این امر از  راه نمادسازی و ایجاد مناسک مردمی و حفظ شهید سلیمانی به عنوان اسطوره و قهرمان امت اسلامی محقق میشود و ما باید اجازه بدهیم که حوزه فرهنگ عمومی  پیرامون این موضوع کاملا غنی و اشباع  شود.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.