عبور از پنج چالش اساسی نظام با تکیه بر عقلانیت انقلابی

خجسته با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تا کنون به چهار چالش اساسی پاسخ داده است تصریح کرد: این نشان می‌دهد شما توانایی عبور از چالش فعلی که چالش اقتصادی است را دارا می‌باشید.
عبور از پنج چالش اساسی نظام با تکیه بر عقلانیت انقلابی

خجسته با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تا کنون به چهار چالش اساسی پاسخ داده است تصریح کرد: این نشان می‌دهد شما توانایی عبور از چالش فعلی که چالش اقتصادی است را دارا می‌باشید.

به گزارش کانون اندیشه جوان، نشست «شاخص‌های کارآمدی رئیس جمهور از منظر مقام معظم رهبری» شب گذشته ۲۱ خردادماه با حضور کمیل خجسته، مدیرمسئول موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به همت کانون اندیشه جوان در صفحه اینستاگرام باشگاه اندیشه برگزار شد.

وی در ابتدا اظهار کرد: پاسخ دادن به سوال از کارآمدی نظام در شرایطی که کشور و جامعه دارد آسان نیست اما بدون تعارف، انقلاب اسلامی در مسیر خودش در حال پیشرفت است. سوال می شود مگر شما وضع موجود را نمی بینید؟ شرایط امروز کشور ما شرایطی است که ما به دلایلی احساس نارضایتی داریم و وجود نارضایتی عمومی را می بینیم. در این شرایط حرف از اینکه ما در حال پیشرفتیم سخت است ولی واقعیت این است که ما در حال پیشرفتیم. اجازه بدهید زاویه نگاه را عوض کنیم. اگر زاویه نگاه را عوض کنیم پاسخ به این سوال آسان تر می شود. وقتی درگیری امروز را می بینیم و شاخص های اقتصادی را میبینیم، می بینیم با یک مسئله بزرگ روبرو هستیم به نام چالش اقتصاد، ولی وقتی یک قدم عقب می رویم متوجه می شویم اتفاقا موضوع برعکس است و شاید مسیر انقلاب اسلامی ایران مسیر رو به پیشرفتی است حتی اگر مشکلات اقتصادی را می بینیم.

وی ادامه داد: چرا می گوییم انقلاب در حال پیشرفت است؟ اساسا هیچ نهاد و سازمانی نیست که در لحظه با مشکل و گره روبرو نباشد. یک سازمان با گره ها و مسائل مختلف روبرو می شود و در مواجهه با آن مسائل اگر به موقع پاسخ دهد و بر آن گره غلبه کند با چالش بعدی مواجه می شود ولی اگر با آن روبرو شود و در مقابل آن پاسخ لازم را ندهد میرایی سازمان شروع می شود و به مرگ سازمان می رسیم. پس هیچ جایی نیست که با چالش مواجه نشود. نکته دوم اینکه آیا ما بر چالش هایمان غلبه میکنیم؟ وقتی با نگاه کلان نگاه می کنیم عرصه را طور دیگری میبینیم. ما تاکنون به چهار چالش انقلاب اسلامی توجه کردیم و به آن پاسخ دادیم.

وی افزود: اولین سوال و چالش اصلی که شکل گرفت و به آن پاسخ دادیم این بود که در دنیای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، در جهانی که بعد از یک خونریزی و کشتار بزرگ، عالم به دو قطب بزرگ غرب و شرق تقسیم شده بود، یا دین افیون توده ها بود و یا لیبرالیسم پایان تاریخ بود و در هر دو حالت خدا کنار بود و عقل بشری حاکم می شد، در این فضا که غلبه بزرگی حاکم بود و شما باید جزء یکی از دو بلوک باشید یک پیرمردی بلند شد و یک نهضت جدید شروع شد.

وی تصریح کرد: اول برخی میگفتند دین توانایی ایجاد حرکت اجتماعی ندارد. بله، آسان هم نبود و پانزده سال طول کشید تا این نهضت به ثمر نشست. این پانزده سال آسان نبود و حتی در یک دوره ای جوانان مجاهد گفتند اسلام دین مبارزه نیست ولی آنهایی که اهل صبر و تحمل بودند دیدند چند سال بعد آن انقلاب رخ داد.

دکتر خجسته ادامه داد: از ۱۹۸۰ وقتی این اتفاق افتاد نظریات غربی ابطال شد و سوال دوم مطرح شد که آیا دین میتواند نظام بسازد؟ خدا شهید بهشتی را رحمت کند! مسئله اوایل دهه شصت انقلابیون این بود که نظامی مبتنی بر دین حاکم شود. دعواهایی که در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح بود این بود که دین رسمی، اسلام باشد یا نه، ولایت فقیه باشد یا نه. در آن دوره مجاهدت و خدماتی که شهید بهشتی انجام داد این سوال دوم را پاسخ داد. پس از آن سوال سوم به وجود آمد که آیا دین میتواند از خودش دفاع کند؟ در این چهل سال انواع و اقسام مدل های براندازی را تجربه کردیم. براندازی نرم، براندازی سخت، تجزیه طلبی، کودتا و … . در واقع ما در این فضا این رخداد که دین میتواند ازخودش دفاع کند را نشان دادیم. اتفاقا از سال هشتاد و هشت به بعد در ادبیات آمریکایی ها براندازی جای خودش را به تغییر رفتار داد. اوباما میگفت ما دنبال تغییر رفتار هستیم. در واقع در این سالها چالش بزرگ امنیت پاسخ داده شود. منطقه در این دوره درگیر چه چیزی است؟ درگیر طرح تغییر نقشه خاورمیانه. افغانسان، عراق، جنگ سی و سه روزه و … . این نشان می دهد نظام توانسته بر اساس عقلانیت به این سوالات پاسخ دهد.

وی یادآور شد: در اینجا به بعد وارد چالش جدید شدیم و آن اینکه آیا عقلانیت مبتنی بر دین میتواند مشکلات زندگی مردم را حل کند؟ اتفاقا از اینجا به بعد آمریکایی ها روی این مسئله می ایستند و از سال ۸۵ الگوی تحریم های هوشمند آغاز می شود. چرا؟ آنها میگفتند ما نقاط ضعفی در ایران پیدا کردیم، نقاط قوتی هم دیدیم. از نقطع ضعف، نقطه قوت را هدف می گیریم. نقطه ضعف اقتصاد تک محصولی ما است. آمریکایی ها از وابستگی نفتی، برنامه ریزی میکنند نقطه قوت ما را بزنند. نقطه قوت ما همراهی نظام با مردم است.

وی افزود: از اینجا به مسئله جداسازی مردم از نظام اسلامی می رسیم. الآن ما در این دوره قرار داریم. دوره پاسخ دادن به این سوال. در سال ۸۶ و ۸۷ ما یک مسائلی داشتیم. در هیچ تئوری اقتصادی قابل فرض نیست که شما اجازه همه نوع تبادل را از بانک مرکزی بگیرید. شما باید برای این، راه چاره ای پیدا می کردید. شما باید راه هایی پیدا کنید این بن بست ها را بشکنید. بله، راه هایی وجود دارد. صد راه برای عبور از مسئله تحریم وجود دارد. این کار یک مجری میخواهد که به این راه ها معتقد باشد. خود آقا فرمودند ما تا الآن مسیر مذاکره برای اقتصاد را رفتیم ولی ناکارآمد بود، حالا مسیر دیگر را امتحان کنید. مشکلی که امروز ما داریم اینجاست.

وی ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که در حال پیشرفت هستیم. بله، سختی دارد. مگر فیس بوک و آمازون مشکل ندارند. آمازون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فناوری جهان دو هفته پیش درگیر چالش بزرگی بود و بر آن غلبه کرد. او هم درگیری بود و برای اینکه حذف نشود هزینه کرد. هر جامعه ای درگیر چالش ها هست. شما چالش های قبلی را حل کردید. این نشان میدهد توانایی داری چالش های جدید را هم حل بکنی. ما در موارد قبلی پیشرفت کردیم الآن در مقطع عبور از این چالش هستیم.

شاخصه های کارآمدی دولت

وی در پایان گفت: کارآمدی یعنی باز کردن گره. شاخص ویژه کارآمدی این است گره های مردم را باز کند و مشکلات مردم را برطرف کند. این وسط چیزی که با آن روبرو هستیم این است مهمترین مسائلی که یک دولت با آن روبرو است چیست. مردم در پنج حوزه مشکل دارند. اول، گره های فرهنگی دارند. دو، مردم آسیب های اجتماعی دارند. سه، مشکلات اقتصادی دارند. چهارم، چالش های سیاسی دارند. هر نظامی چالش های سیاسی دارد. مورد پنجم هم نیازهای مردم است. دولت باید برای این پنج سطح پاسخ های مناسب بدهد تا این چالش ها و آسیب ها مرتفع شود. طبعا وقتی درباره گره فرهنگی صحبت میکنیم داریم درباره مصرف فرهنگی درست حرف میزنیم. وقتی داریم درباره اقتصاد حرف میزنیم درباره اقتصاد مقاومتی صحبت میکنیم. ما به عنوان یک مجموعه ای که در حوزه فناوری کار میکند تلاشمان این است وابستگی مان را از نفت بکنیم. سازمانهایی که این وابستگی را کمتر کنند کمتر آسیب میبینند. اساسا تحریم به سازمانهای خلاق فرصت میدهد مناسبات خودشان را به هم بزنند. پس این پنج حوزه با این محوریت وجود دارد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.