قاسم تبریزی: اسناد منتشرشده یک بازی رسانه‌ای است

تبریزی در نشست بررسی ابعاد کودتای ۲۸ مرداد:

 

اسناد منتشر شده یک بازی رسانه‌ای است/ آیت الله بهبهانی در قضیه انجمن های ایالتی و ولایتی جزو اولین کسانی بود که در برابر شاه ایستاد.

 

 

به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان، اولین نشست از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد گوناگون کودتای ۲۸ مرداد با عنوان «عملیات آژاکس» برگزارشد.

در این نشست قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشست‌هایی پیرامون موضوع کودتای ۲۸ مرداد، اسناد به تازگی منتشر شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی غربی را یک بازی رسانه‌ای و فاقد ملزومات تاریخی دانست و گفت: این اطلاعات منتشر شده در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد را نمی‌توان اسناد تاریخی دانست، چرا که با غرض سیاسی و با نوعی گزینش در موضوع ۲۸ مرداد منتشر شده است.

وی در ادامه اظهارداشت: اسناد به تازگی منتشر شده تنها در مورد ۲۸ مرداد می‌باشد و سوال اصلی این است که چرا برای موضوعات و اتفاقات تاریخی دیگر چنین اسنادی را منتشر نمی‌کنند؟

تبریزی در ادامه گفت: روحانیت همیشه از حضور استعمار و نفوذ بیگانگان احساس خطر کرده است همچنان که ملاعلی‌کنی با ارسال نامه‌ای به ناصر الدین شاه تذکرداده بود که انگلستان با خرید یک ساختمان در هند و تاسیس شرکت‌های نفتی ، تمام شبه قاره را خواهد بلعید و تو با وجود این قرارداد نگران از دست رفتن مملکت نیستی! اما من نگران هستم و به تکلیفم عمل می‌کنم.

وی افزود: کودتای ۲۸ مرداد یک اتفاق نبود که طی چند روز انجام شود، بلکه یک فرآیند ۲۵ ساله‌ای است که در ۲۸ مرداد نتیجه داد.

این محقق و تاریخ پژوه در ادامه ابراز داشت: این خیال باطلی است که غربی‌ها اسناد اطلاعاتی و امنیتی خود را فاش کنند چرا که غیر ممکن است سرویس‌های اطلاعاتی غربی اسنادی که باعث اثبات اتهامشان می‌شود را منتشر نمایند.

تبریزی تاکید کرد: انگلستان سالها پیش از کودتای ۲۸ مرداد در ایران حضور داشته است چرا اسناد آنها را منتشر نمی‌کنند؟ این اسناد را برای ایجاد انحراف و جریان سازی مد نظر خودشان و آن هم به صورت کاملا هوشمندانه و گزینشی منتشر کرده اند.

وی در رابطه با مطالب منتسب به آیت الله بهبهانی در اسناد اخیر گفت: آیت الله بهبهانی ضد شاه و سلطنت نبود و جایگزینی هم برای شاه نداشت اما از سوی دیگر شاه را گزینه مناسبی برای مقابله با کمونیسم می دانست چرا که ایشان و خیلی از افراد در آن زمان از سوی کمونیسم احساس خطر می‌کردند و با توجه به جو جامعه ، از شاه دفاع می‌کردند.

مسوول کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در رابطه با مبارزات آیت الله بهبهانی اظهار داشت: آیت الله بهبهانی در قضیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی جزو اولین کسانی بود که در برابر شاه ایستاد و بیانیه‌ی محکمی نیز منتشر نمودند و از حضرت امام خمینی(ره) در مبارزات نیز دفاع کردند.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع مطرح شده در رابطه با پول گرفتن برخی روحانیون از جمله آیت الله بهبهانی چیست؟ اذعان داشت: این موضوعات نادرست و خلاف واقع است چرا که روحانیت در آن زمان به قدری نفوذ داشت که نیازی به گرفتن پول از خارجی ها نبود و بازاریان همیشه پشتوانه روحانیت بودند.

این نویسنده و محقق  تاریخ افزود: طبق اظهارات سرهنگ نجاتی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر لمپن آمدند و کودتا کردند، حکومتی که با ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر لمپن سقوط کند که دیگر حکومت نیست و از سوی دیگر ۱۰۰۰ نفر هم بعید است ده هزار دلار خرج برداشته باشند. بنابراین این مسائل اصلا قابل پذیرش نیست که روحانیت پول گرفته باشد و به کودتا کمک کرده باشد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.