سلسله نشست‌های «ما و ترکیه؛ بررسی نسبت ما و ترکیه در بستر هویت، تاریخ و سیاست»

این نشست‌ها به مدت پنج شب هر شب ساعت 9 شب در صفحه اینستاگرامی کانون اندیشه جوان به آدرس canoon_org@  برگزار خواهد شد.

ایران و ترکیه سال‌هاست با هویت‌هایی مهم و تاثیر‌گذار در منطقه و جهان در کنار یکدیگر حضور دارند. روابط ايران و ترکیه در استمراری که گسترة زمانی آن بيش از پنج سده بالا و پایین بسیار داشته و هر دو کشور دارای اشتراكات فراوان فرهنگی، تاريخی و دينی هستند. هر یک از این اشتراکات هم توانسته است در طول تاریخ زمینه ساز همکاری‌ها و یا تعارضات جدی کوتاه ‌مدت و بلند مدتی بشود.

کانون اندیشه جوان با توجه به همین اشتراکات و زمینه سعی دارد تا وضعیت کنونی ارتباط بین ایران و ترکیه را از لحاظ سیاسی، فرهنگی و تاریخی با توجه به گفتمان انقلاب اسلامی را بررسی کند. در این راستا قصد داریم تا با پنج نشست به بررسی موضوعات مرتبط با این مسئله بپردازیم. در این نشست‌ها به بررسی تعاملات ایران و ترکیه در دوره عثمانی و معاصر، نسبت ترکیه با جریان مقاومت اسلامی، تبادلات فرهنگی ایران و ترکیه، نسبت اسلام انقلابی با اسلام ترکیه‌ای و رابطه آن با ایران و وضعیت ایران و ترکیه از نظر سیاسی و فرهنگی با ماجرا قره باغ خواهیم پرداخت.

این نشست‌ها به مدت پنج شب از دوشنبه ۹۹/۱۰/۰۱ هر شب ساعت ۹ شب در صفحه اینستاگرامی کانون اندیشه جوان به آدرس canoon_org@  برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

نشست اول : بررسی تعاملات ایران و ترکیه در دوره عثمانی و معاصر

ایران و ترکیه بیش از پنج صده  است به عنوان هویت‌هایی تقریبا یکپارچه، مستقل و موثر در کنار یکدیگر حضور دارند. این همزیستی را می‌توان به جبر تاریخ سیاسی به دو دوره عثمانی و ترکیه تقسیم کرد. آنچه از روابط ايران و عثمانی در نگاه نخست برداشت میشود، شرح جنگهای خونين دو همسايه پرتوان است كه هر يك سعی می كردند با توسل به ايدئولوژی خاص خود طرف مقابل را به زانو درآورند. چنین نگاه تقلیلی روابط دو کشور در این دوره را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نادیده می‌گیرد.

از سویی دیگر در دوره ترکیه بعد از آتاتورک و لائیک شدن حکومت ترکیه نیز شکل تعاملات ایران و ترکیه تغییراتی داشته است و تعاملات سیاسی و فرهنگی دو کشور برگی دیگر در تاریخ را رقم شده است. بعد از انقلاب اسلامی نیز این تعاملات ذیل گفتمان انقلاب اسلامی تغییراتی داشته است و دو کشور در کنار یکدیگر تا امروز پیش آمده اند.

کانون اندیشه جوان قصد دارد در یک نشست با حضور دکتر رحیم نیکبخت به بررسی این تغییرات و تحولات تاریخی تعاملات دو کشور بپردازد.

این نشست ساعت ۲۱ تاریخ ۱/۱۰/۹۹ به صورت لایو در صفحه اینستاگرامی کانون اندیشه جوان به آدرس canoon_org@  برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

نشست دوم : بررسی نسبت ترکیه با جریان مقاومت اسلامی

نشست دوم : بررسی نسبت ترکیه با جریان مقاومت اسلامی

ترکیه در سالیان گذشته مواضع متفاوتی نسبت به جبهه مقاومت داشته است. در زمانی با ارسال کمک‌هایی به مردم غزه برای خود وجاهتی بین جریان‌های مردمی مرتبط با جبهه مقاومت ساخته است و در زمانی با حمایت از داعش و جنگ افروزی در سوریه موجب تضعیف این جبهه شده است. روابط ترکیه و رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز در این سال‌ها فراز و فرودهایی داشته است.

ترکیه در این فرایندهای سیاسی و نظامی و در تعامل با جبهه مقاومت به دنبال چیست؟ چرا مواضع ترکیه در این سال‌ها همواره تغییر کرده است؟ اهمیت ترکیه برای جبهه مقاومت چه میزان است؟ جریان‌های مردمی جبهه مقاومت چقدر در تعیین سیاست‌های ترکیه تاثیرگذار بوده‌اند؟ روابط با رژیم صهیونیستی تا چه میزان برای سیاست‌های ترکیه دارای اهمیت است؟

کانون اندیشه جوان قصد دارد تا در دومین نشست از سلسله نشست‌های «ما و ترکیه»، با حضور محمد قادری به بررسی مواضع ترکیه در قبال جریان مقاومت بپردازد.

این نشست ساعت ۲۱ تاریخ ۲/۱۰/۹۹ به صورت لایو در صفحه اینستاگرامی کانون اندیشه جوان به آدرس canoon_org@  برگزار خواهد شد.

 

 

 

نشست سوم : بررسی نسبت ایران و ترکیه در بستر هویت ، تاریخ و سیاست

بررسی نسبت ایران و ترکیه در بستر هویت ، تاریخ و سیاست

در ماجرای قره‌باغ، ایران وترکیه مواضع متفاوتی گرفتند. به خصوص در جنگ اخیر هرچقدر ترکیه فعال و یکپارچه عمل کرد، ایران منفعل و سردرگم نشان داد. گذشته از ماجرای جنگ اخیر قره‌باغ همواره دغدغه مردم منطقه از جمله ایران و ترکیه بوده است و در کنار مسائل سیاسی، تعاملات فرهنگی ایرانیان و ترکیه‌ای ها با مردم آذربایجان قره‌باغ را تبدیل به مسئله‌ای میان فرهنگی و منطقه‌ای کرده بود.

قره‌باغ چرا برای ما مهم است؟ حضور ترکیه و ایران برای مردم آذربایجان تا چه میزان حیاتی است؟ چه وجوه فرهنگی و سیاسی بین ایرانیان و مردم آذربایجان دارای اشتراک و اهمیت جدی است؟ اسرائیل چه تعاملاتی با دولت و مردم آذربایجان دارد؟ آیا ماجرای قره‌باغ موجب شده است تا جامعه آذربایجان نسبت به حضور اسرائیل در کشور و منطقه خود حساسیتی نداشته باشند؟

کانون اندیشه جوان قصد دارد تا در سومین نشست از سلسله نشست‌های «ما و ترکیه»، با حضور حامد خسروشاهی به بررسی ماجرای قره باغ و بررسی وضعیت ایران و ترکیه در قبال آن بپردازد.

این نشست ساعت ۲۱ تاریخ ۳/۱۰/۹۹ به صورت لایو در صفحه اینستاگرامی کانون اندیشه جوان به آدرس canoon_org@  برگزار خواهد شد.

 

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.