سلسله نشست‌های «زن و جامعه اسلامی»

این نشست‌ها به مدت چهار شب از یکشنبه 99/11/12 هر شب ساعت 9 شب در صفحه اینستاگرامی کانون اندیشه جوان به آدرس canoon_plus@ برگزار خواهد شد.
نقدی بر زردنگاری های اینستاگرامی درباره زن

زن و جامعه اسلامی

پس از مدرنیته و علی‌الخصوص طی صد سال گذشته زنان و مسائل مربوط به آنها مورد توجه طیف‌های مختلف فکری قرار گرفته‌ و هر طرز فکری تجویزهایی با توجه به بنیادهای خود برای این مسائل دارد. در این بین اسلام نیز دارای نظرات و رویکردهای جدی است که نه تنها در نسبت با مسائل جدید بلکه در نگاهی بنیادین به زن و مسائل مربوط به آن است. حال با توجه به مسائل جدید و همان نگاه بنیادین، زنان در جامعه اسلامی چه مسائلی دارند و این گفتگوهایی ذیل این مسائل شکل‌ می‌گیرد؟

کانون اندیشه جوان قصد دارد تا در ۴ نشست به موضوعات مرتبط با مسائل زنان در جامعه اسلامی بپردازد. در این چهار نشست به بررسی موضوعات؛ رابطه همسری_مادری با کنشگری و اشتغال به حضور خانم فاطمه داداشی، ملاحظات تمدنی در گفتمان پساانقلاب درباره زن با حضور دکتر زهرا داورپناه، زردنگاری‌های اینستاگرامی درباره زن با حضور دکتر ابوالفضل اقبالی و همچنین کارامدی ساز و کارهای حقوقی و اجتماعی در پاسخ به مطالبات زنان با حضور دکتر مرضیه شعربافچی زاده خواهیم پرداخت.

این نشست‌ها به مدت چهار شب از یکشنبه ۹۹/۱۱/۱۲ هر شب ساعت ۹ شب در صفحه اینستاگرامی کانون اندیشه جوان به آدرس canoon_plus@ برگزار خواهد شد.

نشست اول : رابطه همسری – مادری با کنشگری و اشتغال

رابطه همسری مادری با کنشگری و اشتغال

حضور اجتماعی زنان در مکاتب و مذاهب مختلف در طول تاریخ همواره مورد بحث و مناقشه بوده است. در منابع اسلامی و روایی، اهمیت نقش مادری و همسری در تاریخ سازی مورد اشاره قرار گرفته و نیز بر حفظ حیا و عفت زنانه در صحنه اجتماع تأکید شده است. تاریخ اسلام هم شاهد حضور فعال زنان در بعضی صحنه های مهم تاریخ ساز بوده که میتوان به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) اشاره نمود.

در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای انقلاب اسلامی «الگوی سوم زن» را تحقق بخشیده بود و این الگو، الگویی است که نه شرقی است و نه غربی و بر اساس آن می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود.

در همین راستا به بهانه ایام ولادت حضرت زهرا(س) و هفته زن، قصد داریم تا در اولین نشست از سلسله جلسات «زن و جامعه اسلامی» با حضور سرکار خانم فاطمه داداشی با موضوع رابطه همسری مادری با کنشگری و اشتغال به گفتگو بنشینیم.

این نشست ساعت ۲۱ تاریخ ۹۹/۱۱/۱۲ در در صفحه اینستاگرامی کانون پلاس به نشانی canoon_plus@ برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

نشست دوم : ملاحظات تمدنی در گفتمان پساانقلاب درباره زن

 ملاحظات تمدنی در گفتمان پساانقلاب درباره زن

انقلاب اسلامی در موضوع زن، به ‌مثابه رویکردی تمدنی ظاهر شد و توانست با پاسخ به چالش‌های برآمده از سنّت و مدرنیته در این زمینه، الگوی خاص خود را پیشنهاد دهد. این الگو از سویی در مطالعات نظری حوزه زنان و از سویی در تجربه زیسته زنان بسیاری در ایران و سایر نقاط جهان، کلیشه‌ها و پیش‌فرض‌های غالب را به چالش کشید. بااین‌حال به نظر می‌رسد امروزه اوصاف وحدت‌آفرین، معناگرا و توحیدی آن به حد کافی موردتوجه نیست و این غفلت گاه در گفتمان‌های منتسب به انقلاب اسلامی نیز مشاهده می‌شود. آسیب‌شناسی این گفتمان‌ها در رابطه با سه ویژگی گسست حیات، دیگرآیینی و ظاهرگرایی و اثرات منفی آن‌ها بر وجه تمدنی انقلاب اسلامی از نقاط مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

در همین راستا به بهانه ایام ولادت حضرت زهرا(س) و هفته زن، قصد داریم تا در دومین نشست از سلسله جلسات «زن و جامعه اسلامی» با حضور سرکار خانم دکتر زهرا داورپناه با موضوع ملاحظات تمدنی در گفتمان پساانقلاب درباره زن به گفتگو بنشینیم.

این نشست ساعت ۲۱ تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳ در در صفحه اینستاگرامی کانون پلاس به نشانی canoon_plus@ برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

نشست سوم : نقدی بر زردنگاری های اینستاگرامی درباره زن

نقدی بر زردنگاری های اینستاگرامی درباره زن

پرداختن به مسائل نظری در فضای مجازی و رسانه های عمومی همواره با فرصت ها و تهدیدهایی همراه است. فضای مجازی از سویی به تسهیل ارتباطات و تبادل اطلاعات کمک می کند، و از سوی دیگر، در بعضی از موارد می‌تواند به عرضه و تبادل انبوه اظهار نظرهای غیر دقیق، سطحی شدن مباحث، عوام زدگی و پدید آمدن پدیده زردنگاری درباره مسائل تخصصی دامن بزند، و هیجان و جذابیت بر سندیت و منطق و قاعده مندی پیام ها ارجحیت پیدا کند. حوزه مسائل زنان نیز از حوزه های پرمناقشه و پرمخاطبی است که همواره گفتگوها و مطالبی درباره آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عرضه و به بحث گذاشته می‌شود، ولی در مواردی این محتواها با آفت زردنگاری همراه است که آسیب شناسی این مسأله می‌تواند عمق بخشی بحث ها و آگاهی بخشی مخاطبان را به دنبال داشته باشد.

در همین راستا به بهانه ایام ولادت حضرت زهرا(س) و هفته زن، قصد داریم تا در سومین نشست از سلسله جلسات «زن و جامعه اسلامی» با حضور دکتر ابوالفضل اقبالی با موضوع نقدی بر زردنگاری های اینستاگرامی درباره زن به گفتگو بنشینیم.

این نشست ساعت ۲۱ تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ در در صفحه اینستاگرامی کانون پلاس به نشانی canoon_plus@ برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

نشست چهارم : کارامدی ساز و کارهای حقوقی و اجتماعی در پاسخ به مطالبات زنان

کارامدی ساز و کارهای حقوقی و اجتماعی در پاسخ به مطالبات زنان

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.