نشست اول: نسبت تفکیک قوا با نظام جمهوری اسلامی ایران

این نشست روز چهار‌شنبه 5 آبان ماه ساعت 21 با حضور علی فتاحی زفرقندی در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@  برگزار می گردد.
نشست اول: نسبت تفکیک قوا با نظام جمهوری اسلامی ایران

نشست اول: نسبت تفکیک قوا با نظام جمهوری اسلامی ایران

ساختار سیاسی حاکم در ایران بر مبنای آموزه‌های اسلام و تفسیر فقها از قرآن و سنت است. طبق این تفسیر، دو مولفه «قدرت» و «قانون» هر دو از خدای واحد سرچشمه می‌گیرد و از طرف خداوند به پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم می‌رسد و پس از غیبت امام دوازدهم به فقها انتقال می‌یابد. بنابر این ولیّ فقیه در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی بر اساس مشروعیت دینی حکومت می‌کند و نسبتی با قدرت و قانون خودبنیاد غربی ندارد.

پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه بر مبنای نظام سیاسی ولایت فقیه اداره شده است، اما نظام تفکیک قوای سه گانه را نیز پذیرا شده است. تفاوت‌های ماهوی این دو اندیشه (ولایت فقیه و تفکیک قوا)، سازگار شدن با یکدیگر را در ظاهر ناممکن می‌سازد. برخی معتقدند ولایت فقیه با نظام تفکیک قوای مدرن قابل جمع است و کارآمدی خود را در طول انقلاب اسلامی ثابت کرده است. اما مخالفان این نظر معتقدند مبنای نظام دینی ولایت فقیه با تفکیک قوا کاملا متفاوت است و همین امر باعث بعضی مشکلات در ساختار سیاسی ایران شده است.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز چهار‌شنبه ۵ آبان ماه ساعت ۲۱ با حضور علی فتاحی زفرقندی در نشستی مجازی تحت عنوان «نسبت تفکیک قوا با نظام جمهوری اسلامی ایران» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@  به گفتگو بپردازیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.