رمانی با مخاطب جهانی

نگاهی به رمان «بی واسطه» اثر محبوبه زارع

نگاهی به رمان «بی واسطه» اثر محبوبه زارع

 

رهبر انقلاب در اواخر سال ۹۳ به دنبال گسترش تحركات اسلام ستيزانه در غرب،در قالب نامه، باب مكالمه وگفت وگو را با جوانان اروپا و آمريكاي شمالي گشودند و با آنها از محور هاي مهمي مانند ضرورت شناخت اسلام راستين؛چرايي اسلام هراسي و نفرت پراكني سياستمداران غربي نسبت به مسلمانان،بازخواني رفتارهاي تبعيض آميز دولتمردان غربي با ديگر ملل در عصر استعمار، علت يابي تخريب چهره پيامبر اكرم(ص)،اهميت مراجعه به منابع اصيل دست اول معرفتي براي كشف حقايق و توجه به وجدان عمومي در مواجهه با مسائل و گرفتاري هاي جهان امروز صحبت كردند. علت انتخاب جوانان به عنوان مخاطبان اين نامه روحيه حقيقت جويانه اين قشر آينده ساز بود.نهادينه سازي و ترويج دغدغه هاي مندرج در اين نامه در اَشكال و قالب هاي متنوعي امكان پذير است كه يكي از تاثيرگذارترين و در عين حال دلنشين ترين اين قالب ها،داستان بلند است؛ «بی واسطه» نيز در همين قالب و در راستاي ترويج محتويات اين نامه مهم نگاشته شده است.

«بی واسطه» عنوان رمانی است با محوریت نامه معروف رهبر انقلاب در سال۹۳ خطاب به جوانان غربی، به قلم خانم محبوبه زارع که  درگروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. این اثر مقام دوم هشتمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) را  كسب نموده است. این داستان با تم و درون مایه عاشقانه در باره دختری است که تحت تاثیر پروفسوری صهیونیست که دوست صمیمی پدرش بوده و از کودکی بعد از فوت پدر، او را در خانه خود تربیت کرده، قرار می گیرد. این دختر تمامی اندیشه ها و تعالیم خود را تحت سلطه پروفسور فراگرفته و او منابع را در اختیار دختر قرار داده است. شاید این وضعیت تلمیحی از وضعیت سیطره یهود بر اندیشه های انسانی در پروژه جهانی سازی باشد. در سیری پرفراز و نشیب دختر به صورت تصادفی با نامه مقام معظم رهبری مواجه می شود و تحت تاثیر پیامهای متفاوت آن به بازخوانی منابعی که پروفسور در طول این سالها او را ازآنها منع کرده نظیر قرآن می پردازد و جهان بینی تازه ای در او شکل می گیرد که مسیر زندگی اش را عوض می کند.

رمان «بي واسطه» يك ملودرام اجتماعي است كه با بهره گيري از تعليق هاي جذاب و نثر ساده و روان مي كوشد به بازنمايي تطور شخصيتي به نام يوزف در كشور آلمان بپردازد كه تحت تاثير افكار مسموم پيرامونش برداشت هاي نادرستي از دين اسلام پيدا مي كند اما برخي حوادث از جمله رسيدن نامه رهبر انقلاب به دست وي كنجكاوي اش را نسبت به آشنايي بيشتر به اصول اسلامي بر مي انگيزد و در ادامه پنجره هاي جديدي در برابر وي گشوده مي شود.برخورداري از پيرنگ ساده و جذاب ،شخصيت پردازي هنرمندانه وانتخاب موضوع روز  از جمله ویژگی های دیگر این رمان فاخر است.

مخاطبان این اثر جوانان جویای حقیقت هستند که در عصر سلطه رسانه های غربی ، اطلاعات بعضا نادرستی به آنها در مورد موضوعات مختلف از جمله حقیقت اسلام منتقل می شود. این اثر دارای موضوعی فراداخلی است و در عرصه بین الملل جای تبلیغ دارد و می تواند توسط مراکز ذیربط به زبان های مختلف ترجمه شود. به عبارت دیگر مخاطبان این رمان صرفا جوانان ایرانی نیستند بلکه مخاطب جهانی برای این رمان می توان تصور کرد. نویسنده اين داستان بلند از نويسندگان متعهد و پركار حوزه ادبيات و داستان نويسي بوده و سابقه همكاري با مراكزي همچون نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها ، انتشارات سوره مهر،سازمان تبليغات اسلامي، بوستان كتاب و … را در كارنامه كاري خويش دارد. از جمله اثار ایشان می توان به یک پلک تحیر، دو رکعت علی(ع)، کلید آسمان،آلبوم عاشورا،نشانی خانه باران،این سند خورشید است،آلبوم خانواده،کاروانی با سیزده کجاوه،یادداشت های جبرییل، باغ سیب؛ درخت شکیب،نامه های کودکان به پیامبر مهربانی،حد عطش، با شناس نامه ها،قهرمانان کوچک کربلا اشاره کرد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.