هدف «معامله قرن» درهم پیچیدن مسئله قرن است

به همت کانون اندیشه جوان، نشست «معامله قرن» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان،‌ نشست نقد و بررسی معامله قرن صبح سه شنیه ۲۳ مرداد ماه ۹۷ همزمان با روز مقاومت اسلامی با حضور «سیدهادی سیدافقهی» و «حسین شیخ الاسلام» درکانون اندیشه جوان برگزار گردید.

 

 

 

 

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست «سیدهادی سیدافقهی» کارشناس ارشد مسائل سیاسی با طرح چند پرسش این نشست را آغاز کرده و گفت: چرا عنوان «معامله قرن» در این مقطع زمانی مطرح شده است؟ چه کسانی و با چه اهدافی این معامله به اصطلاح قرن را طراحی کرده اند؟ چه کسانی می توانند در شکست دادن این طرح نقش ایفا کنند؟

کارشناس ارشد مسائل سیاسی در ادامه بیان داشت: مسئله فلسطین، مسئله قرن ما است. هیچ ملتی در طول یکصدسال گذشته به اندازه ملت فلسطین آسیب ندیده اند. همچنین هیچ بحرانی به اندازه مسئله فلسطین چنین طولانی نبوده است.

وی در ادامه افزود: هدف «معامله قرن» درهم پیچیدن مسئله قرن یعنی فلسطین است. ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان، اردن و مصر در طراحی و عملیاتی کردن «معامله قرن» نقش ایفا می کنند.

سیدافقهی در ادامه تاکید کرد: اولین ارگان و یا نهاد حقوقی بین المللی که در برابر «معامله قرن» قد علم کرد سازمان ملل متحد و شورای امنیت بود.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی در ادامه گفت: مسئله انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا از تل آویو به قدس برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ مطرح شد. بر این اساس قرار بود اورشلیم (قدس) پایتخت باشد و براین مبنا سفارت آمریکا می بایست از تل آویو به قدس منتقل گردد. این مسئله انتقال سفارت تا زمان ترامپ عملیاتی نشد.

وی در ادامه بیان داشت: بعد از مخالفت اکثر کشورهای اروپایی تقریبا تمام کشورهای عربی و اسلامی نسبت به این مسئله برخورد محافظه کارانه ای داشتند. حتی «محمد بن سلمان» رسما اعلام کرد یا سکوت کنید یا نسبت به این مسئله اضهار نظر نکنید.

سیدافقهی در ادامه افزود: یکی از بنیانگذاران اصلی «معامله قرن» عربستان سعودی است. اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت مخالفت قاطع و صریح خود را اعلام کردند. امروز محور مقاومت بسیار قدرتمند شده است. محور مقاومت توانست بر معادلات منطقه ای چیره شود و تروریسم را از منطقه بر چیند.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی در ادامه گفت: سازمان های جهانی فلسطینی نیز مخالفت خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا به عنوان معمار اصلی «معامله قرن» در ضعیف ترین شرایط اقتصادی، راهبردی و اخلاقی در طول تاریخ آمریکا در نظام بین الملل قرار دارد. از دیدگاه بسیاری از کارشناسان آمریکایی، ترامپ ضعیف ترین و نالایق ترین رئیس جمهور تاریح آمریکا است، به گونه ای که «مایکل مور» مستندی تحت عنوان «آخرین رئیس جمهور» را ساخته است.

سیدافقهی در ادامه بیان داشت: تعرفه های گمرکی که ترامپ به اروپا تحمیل کرده، درگیری اقتصادی آمریکا با چین، درگیری آمریکا با همپیمان منطقه ای خود در ناتو یعنی ترکیه و همچنین خروج آمریکا از معاهدات متعدد بین المللی این کشور را دچار چالش کرده است.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی در ادامه گفت: بر اساس قطعنامه ۱۸۱ که در ۲۸ نوامبر ۱۹۴۷ طرح تقسیم فلسطین دو کشور فلسطینی و اسرائیلی به تصویب رسید که بر مبنای آن مقرر شد شهر بیت المقدس به صورت بین المللی اداره شود. بنابراین بر مبنای این قطعنامه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس مردود است.

وی ادامه داد: بعد از این اقدام، شورای امنیت مخالفت خود را اعلام کرد. در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای گیری شد، ۱۲۸ کشور موافق لغو اقدام ترامپ، ۹ کشور مخالف و ۳۵ کشور رای ممتنع به اقدام ترامپ در انتقال سفارت دادند.

سیدافقهی در ادامه در خصوص نتایج اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و همچنین «معامله قرن» گفت: ۱. شکل گیری انتفاضه سوم در داخل سرزمین های اشغالی و شکل گیری تظاهرات های بازگشت ۲. بسیج محور مقاومت جهت تدوین استراتژی فراگیر از جمله نتایج شکست اقدام ترامپ بوده است.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی در ادامه در خصوص مصادیق «معامله قرن» گفت: ۱. اعلام انتقال سفارت ۲.تاسیس یک شهر مدرن در سینا ۳.تصویب کنست مبنی بر اینکه سرزمین های اشغالی متعلق به یک دولت یهودی است مبنی بر اینکه فقط یهودیان حق تعیین سرنوشت در مسائل کلان را دارند. ۴. تغییر مصادیق فلسطینی ۵. دعوت از گروه های فلسطینی برای سازش

وی در ادامه افزود: عربستان سعودی سال گذشته کنفرانس مهمی در ریاض برگزار کرد. ترامپ مهمان ویژه این نشست بود. در این کنفرانس مبارزه با تروریسم و همچنین طرح «معامله قرن» مطرح شد. پیمانکار این معامله «جارد کوشنر» تعیین گردید.

سیدافقهی در ادامه بیان داشت: قلب جهان اسلام با ملت فلسطین است. در حال حاضر جوامع عربی نسبت به «معامله قرن» به چند دسته تقسیم می شوند: ۱. کشورهای مرتجع عرب ۲. کشورهایی که همانند الجزایر و تونس ممتنع هستند ۳. کشورهای محور مقاومت. اما با وجود این تقسیم بندی در میان افکار عمومی جهان عرب و به طور کل کشورهای اسلامی بر سر مسئله فلسطین اجماع وجود دارد.

 

 

در ادامه این نشست «حسین شیخ الاسلام» معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: «معامله قرن» سایکس پیکوی جدید است. در سال ۱۹۱۶ انگلستان و فرانسه منطقه را به صورت محرمانه میان خودشان تقسیم کردند. انقلاب ۱۹۱۷ لنین در روسیه تزاری باعث شد که مفاد این اسناد در اختیار افکار عمومی قرار گیرد. بعد از آن وعده بالفور در سال ۱۹۱۷ به وقوع پیوست که بر مبنای آن تشریح شد سرزمین فلسطین متعلق به یهودی ها است.

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: «معامله قرن» و در واقع سایکس – پیکوی جدید برای کل منطقه برنامه ریزی شده است.  قانونی که در کنست تصویب شد تصریح دارد که حق تعیین سرنوشت با یهودی ها است. فشار سنگینی که بر روی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد به این دلیل است که ما اجازه نمی دهیم این سناریو «معامله قرن» عملیاتی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: خیانت بزرگی که توسط سعودی ها و مصری ها انجام شد این بود که «صنافیر» و «تیران» در اختیار سعودی ها قرار گرفت. هر چند سعودی ها از ابتدای تشکیل خیانتکار بودند. بر مبنای این طرح قرار است شهری فوق مدرن بسازند و فلسطینی ها را به آنجا منتقل کرده و شهروندی سعودی به آنها بدهند.

شیخ الاسلام در ادامه گفت: روشی که فلسطینی ها انتخاب کردند برای ایستادگی در برابر این طرح خطرناک «معامله قرن»، راهپیمایی بازگشت است. شعارشان هم این است که ما می خواهیم به سرزمینمان بازگردیم. فلسطینی ها با دست خالی می گویند که ما می خواهیم به سرزمینمان بازگردیم.

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه بیان داشت: صهیونیست ها در هراس هستند که اگر کسانی که در کرانه باختری، اردن، غزه و حتی سوریه هستند بگویند ما می خواهیم به سرزمینمان بازگردیم. وقتی صدها هزار فلسطینی به سمت سرزمین های اشغالی راهپیمایی کنند دیگر توپ، تانک و مسلسل اثر نخواهد داشت. این مسیر پیروزی بخش برای ملت فلسطین، نشان دهنده قدرت ملت فلسطین است و همان مسیر امام خمینی (ره) است.

 

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.