دومین شماره زمانه منتشر شد

دومین شماره با پرونده های «انقلاب و دیوان سالاری نفتی» و «برکناری آیت الله منتظری» منتشر شد.

ماهنامه زمانه در دومین شماره خود به تحلیل تاریخی شکل گیری دیوان سالاری نفتی در ایران و تحولات آن پس از انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر انقلاب پرداخته است.

«جنگ اقتصادی و خنجر نفتی» تیتر یک زمانه در این شماره است که برگرفته از عنوان آغازین پرونده پنجره در این زمینه است. «هیولای نفت خوار و انرژی انقلاب» یکی دیگر از عناوین این پرونده است. مهدی غضنفری و حسن بنیانیان در مصاحبه با زمانه به تحلیل اقتصادی و فرهنگی تاثیر دیوان سالاری نفتی بر ساختار حکومتی و فرهنگی عمومی جامعه ایران پرداخته اند. «برای رهایی فرهنگ از دام نفت»، «شکست تعاملات دولت و ملت در بستر اقتصاد نفتی»، «مقاومت علیه انباشت ثروت با تبدیل ثروت به سرمایه!» «نفت، مصرف، اباحه و اروتیسم» از دیگر عناوین این بخش است.
دومین پرونده زمانه در این شماره اختصاص به ماجرای برکناری آیت الله منتظری در فروردین ۱۳۶۸ دارد. پنجره به بررسی چرایی این رویداد مهم در تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته و تلاش کرده است تا ابعاد فکری جریان بیت آیت الله منتظری را واکاوی کند. «آزمایش یک فقیه!»، « آن چه فرزند در بیت پدر می دید!»، «ارزیابی سفارت آمریکا از آیت الله منتظری چه بود؟»، «پاشنه آشیل یک مبارز انقلابی!»، «یک نورچشمی!»، «وقتی منتظری اپوزسیون امام می شود!»، «سیداحمد خمینی و آیت الله منتظری»، «تأثیرات فکری آیت الله درچه ای بر جریان منتظری و غروی»، «رمزگشایی از پازل فکری قائم مقام» مهم ترین عناوین این پرونده را تشکیل می دهند.
ماهنامه زمانه در بخش مجله خبری خود عملکرد نیروی قدس سپاه، تحریم علمی ایران، مناظره مصطفی تاجزاده و علی زاکانی درباره وقایع ۱۳۷۸ و … را مورد توجه قرار داده و در بخش مجله تاریخی خود به بازخوانی برخی از وقایع مهم اسفند ۱۳۵۷ چون تشکیل حزب جمهوری خلق مسلمان، تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انتقاد امام از تداوم بی حجابی در ادارات دولتی پرداخته است.
ماهنامه زمانه در دوره جدید خود با همکاری مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کانون اندیشه جوان و با مدیرمسئولی مسعود فیاضی و سردبیری سیدامیر حسن دهقانی منتشر می شود.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.