سیره مقام معظم رهبری جامع ترین الگو برای رجل سیاسی

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد؛ سیره مقام معظم رهبری جامع ترین الگو برای رجل سیاسی ایمان، علم و عمل مهمترین شاخصه برای شناخت رجل سیاسی طراز انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد؛

سیره مقام معظم رهبری جامع ترین الگو برای رجل سیاسی

ایمان، علم و عمل مهمترین شاخصه برای شناخت رجل سیاسی طراز انقلاب اسلامی است.

نشست رجل سیاسی انقلاب اسلامی «ویژگی های رجال سیاسی طراز انقلاب اسلامی» با حضور حجت الاسلام علی محمدی گردآورنده کتاب رجل سیاسی، به همت کانون اندیشه جوان در صفحه اینستاگرام کانون برگزار شد.

وی در ابتدا، با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: مقام معظم رهبری، رجل سیاسی را در ساحت ها مختلف اعتقاد، ایمان و باور، اندوخته ها و دانش ها و دیگر اخلاق و رفتار تعریف می کنند. بنابراین اگر بخواهیم این ساحت ها را در یک رجل سیاسی ببینیم مولفه های مهمی چون اعتقادات و باورهای ایمانی، دانستنی ها و علوم، اخلاق و رفتار، وظایف و اهداف را می تواتن در رجل سیاسی جستجو کرد.

محمدی درباره وظایف سیاستمداران طراز انقلاب اسلامی، عنوان کرد: وظایفی که در کتاب رجل سیاسی مطرح شده بلند و بالا است و اگر بخواهیم ادعا کنیم که همه وظایف را احصا کردیم، خیر. اما می توانیم چنین ادعا کنیم که آن دسته وظایف و اولیات مهم را داشته ایم؛ از اولین وظایف رجل سیاسی تقوا و رعایت تقوا است. رهبر معظم انقلاب تعابیر و تعاریف بسیار جذاب و جالبی نسبت به تقوا بیان می فرمایند و معظم له تقوا را در فضای بازتری با عنوان مراقبت و تجهیز شدن برای ورود به عرصه های مختلف تعریف می کنند. رجال سیاسی نیز باید این تجهیز و آمادگی برای ورود به عرصه های مختلف را داشته باشند و سپس مراقبت کنند که با ورود به حیطه های مختلف خطایی از ایشان سر نزند.

وی افزود: براساس فرمایش رهبری عرصه های مختلفی برای تقوا بیان شده که یکی از آنها عرصه فردی تقوا است و براساس آن انسان باید به انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام داشته باشد. از عرصه های دیگر تقوا عرصه اجتماعی است در اینجا رجل سیاسی باید تقوای اجتماعی را رعایت کنند و از مصادیق مهم آن می توان به دست‌درازی نکردن به بیت المال، انجام وظایف قانونی و اجتناب از خودمحوری اشاره کرد.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دشمن‌های داخلی و خارجی بسیاری دارد از این رو یکی از مهمترین وظایف رجال سیاسی آن است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دشمنان کمک نکند و در مسیر اهداف آنان گام برندارند؛ متاسفانه در برهه هایی از انقلاب اسلامی ما شاهد برخی رجال سیاسی بودیم که تقوا را رعایت نکردند و خواسته های دشمنان را با تکرار حرف آنان و انجام ندادن وظایف خود محقق ساختند.

وی یادآور شد: صرف اینکه شخصی در برهه ای از زمان مسوولیتی داشته و در آن جایگاه با انجام وظایف به نقش آفرینی پرداخته است نمی توان گفت این شخص صد است و صد خواهد ماند؛ بنابراین رجل سیاسی باید نسبت به خود مراقبت و تربیت داشته باشند. افراد بسیاری در طول این چهل سال ابتدا به نقش آفرینی پرداختند اما به مرور زمان رنگ عوض کردند و تغییر موضع دادند. برای مثال جناب آقای احمدی‌نژاد با شعار عدالت، کمک به مستضعفین، مبارزه با ظالم و اطاعت از ولی وارد عرصه سیاست شد ولی هر چه جلوتر رفت بحث های دیگری نیز از وی مطرح شد.

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر اینکه رجل سیاسی باید اهل اصلاح رفتار و منش خویش باشند و نقاط ضعف خودشان را رفع کنند، بیان داشت: فرمایشات رهبر انقلاب در تصحیح و اصلاح رفتارهای رجل سیاسی ملاک است یکی از بیانات معظم له آن است که مسوولان جامعه اسلامی وقتی کاری برای مردم انجام می دهند دیگر حق منت گذاشتن ندارند و نباید مدام بگویند ما فلان کار را کردیم؛ بر این اساس منت نگذاشتن نخستین ملاک در تصحیح رفتار و منش رجل سیاسی به شمار می رود. ملاک دیگر انصاف در مقابل مردم است، وقتی رجل سیاسی به مباحث ورود می کند باید انصاف را نسبت به همه مردم رعایت کند. رعایت عدالت فراگیر و ترک منیت از جمله تصحیح کننده و اصلاح رفتار رجل سیاسی محسوب می شود.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: مسوولی که برای ساحت های مختلف انتخاب می شود باید آن ساحت ها رنگ و بوی اسلامی داشته باشد. اگر شخصیتی در این ساحت ها قرار گیرد که رفتار و اعتقادش اسلامی نباشد نمی تواند در جمهوری اسلامی ایران آن نقش آفرینی صدرصدی را داشته باشد. با حضور رجال سیاسی اسلامی است که دولت جوان حزب اللهی روی کار می آید اهداف بیانیه گام دوم انقلاب محقق می شود.

نویسنده کتاب با بیان اینکه رجل سیاسی طراز انقلاب اسلامی باید معارف اسلامی را بشناسد، عنوان کرد: احزاب و گروه های سیاسی در شعارهای خودشان تعاریف متفاوتی درباره رعایت عدالت، دستگیری از مستضعفان، گسترش رفاه، استقلال و … دارند اما باید توجه داشت که عدالت حقیقی چیست؟ استقلال واقعی کدام است؟ کمک کردن به دیگران چگونه معنا می شود؟ و …؛ اسلام به همه این سوالات پاسخ داده و برای هر کدام تعاریف خاصی دارد.

این نویسنده ادامه داد: شناخت شاخص هایی که هویت اسلامی را تشکیل می دهد از دیگر ویژگی های رجل سیاسی طراز انقلاب اسلامی به شمار می رود. ایرانیت و اسلامیت به یکدیگر عجین شده و تفکیک این دو از یکدیگر غیر ممکن است به گونه ای که اگر از مردم ایران بپرسند اعیاد کشورتان کدام است آنان عید قربان، غدیر، فطر، نوروز و … با عنوان اعیاد ایرانی اسلامی معرفی می کنند؛ بنابراین شاخص هایی که هویت اسلامی را تشکیل می دهد باید در یک رجل سیاسی وجود داشته باشد که یکی از آن شاخص ها ساده زیستی مسوولان است. رهبر انقلاب در این زمینه می فرمایند آن دسته افرادی که از مرفهان هستند و به آنان مسوولیت هایی داده می شود تا زمانی که در این جایگاه مشغول خدمت هستند اهل ساده زیستی باشند.

محمدی گفت: کار و تلاش مخلصانه، دفاع از حقوق ملی، اعتماد به مردم و کار و تلاش مخلصانه جزو شاخص‌هایی است که رجل سیاسی باید بداند و به آن عمل کند. یک سری شناخت ها نیز وجود دارد که مربوط به شناخت تاریخی می شود که برخی از آنها به صدر اسلام بر می گردد. رهبر انقلاب می فرمایند درست است که وقایع صدر اسلام به آن زمان اختصاص دارد اما همان ها را می توان با وقایع دوره کنونی تطبیق داد و از آن درس گرفت؛ از این رو شناخت تاریخی از ملزوماتی است که باید رجال سیاسی کشور به آن اشراف داشته باشند. برای مثال شخص مسوول باید به تاریخ کشور ایران از جمله دوره استعمار آگاهی داشته باشد و بداند در آن دوران چه اتفاقاتی افتاد که منجر به استعمار شد.

این محقق و پژوهشگر با طرح این پرسش مبنی بر اینکه آیا رجل سیاسی ما به تعداد قابل قبول الگوی زنده دارند که از آنان الگو برداری کنند؟ پاسخ داد: یک سری الگوها مربوط به صدر اسلام می شوند مانند حضرت علی(ع) و پیامبراکرم(ص) و دیگر الگو که به عصر حاضر مربوط می شود امام خمینی(ره) است. و اگر بخواهیم الگوی تام زنده امروز معرفی کنیم تعدادشان بسیار انگشت شمار است. یکی از مشکلات کنونی ما این است که حضور و نعمت مقام معطم رهبری را درک نمی کنیم ایشان طراز و الگوی رجال سیاسی هستند. همچنین شهیدان بهشتی، باهنر، رجایی، حاج قاسم سلیمانی و … جلوه هایی از رجال سیاسی طراز انقلاب اسلامی به شمار می روند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل مشکلات کنونی کشور فراموش کردن راهی است که حضرت امام(ره) ترسیم کردند؛ بنابراین برای پیشروی انقلاب اسلامی و رسیدن به عدالت و رفاه، مجاهدت و تلاش لازم است.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.