مردم‌سالاری نخستین دستاورد انقلاب اسلامی

ششمین جلسه گفتگو گام دوم انقلاب اسلامی با حضور دانشجویان رشته‌های مختلف در کانون اندیشه جوان برگزار شد. در این جلسه دکتر سجاد صفارهرندی، مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به ارائه مطالب مهمی درباره بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت.
وی در ابتدا به موضوع اهمیت مردم سالاری پرداخت و گفت: در میان دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی، مردمسالاری نخستین موردی است که رهبری در بیانیۀ گام دوم به آن اشاره میکنند. انقلاب اسلامی رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی تبدیل کرد و عنصر ارادۀ ملی را که جان مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد.
دکتر سجاد صفار هرندی با اشاره به ایدۀ مشهور دربارۀ چرخۀ تحولات تاریخ معاصر ایران افزود: بسیاری از مفسران و نظریه پردازان، تاریخ معاصر ایران از مشروطه به بعد را چرخه ی تکرار شوندۀ :” آزادی ، هرج و مرج، استبداد ” تلقی کرده اند. در مشروطه اتفاقی که می افتد این است که انقلاب مشروطه با رفت و برگشت هایش، علی الظاهر به استبداد پایان می دهد . اما از دل شکست همین مشروطه رضاخان دیکتاتور سر بر می‌آورد و این حتی در مراحل اولیه با استقبال روشنفکران و بخش هایی از مردم هم رخ می دهد.
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ادامه با تشریح کودتای ۲۸ مرداد گفت: مشابه همین اتفاق در پس آزادی و هرج و مرج دهه بیست و اوایل دهۀ سی هم رخ می دهد و ما با کودتای ۲۸ مرداد به یک عصر دیکتاتوری جدید وارد می شویم.
صفار هرندی با اشاره ویژگی های رژیم پس از ۲۸ مرداد گفت: در دهۀ ۱۳۴۰، از انتخابات و مردمسالاری تنها نامی در کشور وجود دارد و دو حزب فرمایشی و قلابی رقابتی بی معنا دارند. از اوایل دهۀ ۵۰ همین رقابت صوری هم جمع می‌شود و دیگر عملاً در ایران یک حزب قانونی داریم و آن حزب رستاخیز است که به گفتۀ شاه عدم عضویت در آن به معنای دشمنی با کشور است.
وی مبدا تحولات چند دهه اخیر در جمهوری اسلامی را انتخابات دانست و افزود: این دست‌کم در تاریخ دو دهه اخیر نظام اسلامی واضح است که نقاط عطف تحول در کشور ما انتخابات علی الخصوص انتخابات ریاست جمهوری است. زمان شاه هم نقاط اصلی که در آنها سرنوشت کشور رقم می خورد انتخابات بود، منتها انتخابات آمریکا نه انتخابات های خودمان! در واقع اینکه در انتخابات های آمریکا چه اتفاقی بیافتد، سرنوشت ما را تعیین می کرد.
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به اهمیت ماهیت انقلاب و نقش آن در مردم سالاری دینی گفت: انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا ساز وکارهای مردم‌سالارانه را برقرار می‌کند و امام خمینی(ره) با وجود حضور حداکثری مردم در حمایت از انقلاب، برگزاری همه‌پرسی را لازم میدانند. کاری که معمولاً انقلاب های دیگر انجام ندادند. ایشان مراحل بعدی همچون تدوین قانون اساسی، انتخاب رئیس جمهور و انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان را هم به رای مردم می سپارند و مشارکت بسیار بالای مردم موید اهمیت مردم سالاری می باشد.
دکتر صفار هرندی در انتها با اشاره به پایان چرخه ” آزادی، هرج و مرج، استبداد ” درباره تجربۀ جمهوری اسلامی اذعان داشت: تحولات بعد از انقلاب مخصوصا هرج و مرج های قومی و قبیله ای و حرکت های تروریستی منافقین این خطر را به وجود آورد که چرخۀ کذایی تکرار شود. اما جمهوری اسلامی در عین اینکه ثبات، نظم و امنیت را حفظ کرد، نهادهای نقش آفرینی و انتخاب مردم را تداوم بخشید. مردم در صحنۀ تصمیم گیری و تعیین سرنوشت حضور یافتند و رقابت های انتخاباتی حساس و نفسگیری رقم خورد. این چنین است که در پرتو تجربۀ مردمسالاری منظم و قاعده مند دینی در دل جمهوری اسلامی ما بیش از هر زمان دیگری به شکلگیری و تثبیت نوعی احساس ملی و احساس شهروندی نزدیک هستیم. مردم بر بستر تجربۀ انقلاب و نیز آزادی و مردمسالاری حاصل از آن خود را صاحب کشور می بینند و این به تعبیر رهبری شرط اصلی و اولیۀ هر تحول و اصلاح دیگری است.
لازم به ذکر است حلقه گفتگو پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ۶ نشست دیگر برگزار خواهد شد. این دوره آموزشی در روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در کانون اندیشه جوان برگزار می گردد.

 

گزارش جلسه پنجم دوره گام دوم انقلاب اسلامی را اینجا بخوانید.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.