گفتگوهای زنده ” تجدد رضاخانی”

به مناسبت یکصدمین سالگرد کودتای رضاخان به بررسی دو موضوع «روند قدرت گرفتن رضاخان» و«کارنامه وی در حوزه اقدامات عمرانی و رفاهی» می پردازیم.
کارنامه رضاخان در حوزه اقدامات عمرانی و رفاهی

گفتگوهای زنده تجدد رضاخانی

به مناسبت یکصدمین سالگرد کودتای رضاخان به بررسی دو موضوع «روند قدرت گرفتن رضاخان» و«کارنامه وی در حوزه اقدامات عمرانی و رفاهی» می پردازیم.

پیروزی انقلاب مشروطه موجی از شادی را در سراسر کشور ایجاد کرد این تازه آغاز راهی دشوار بود که سرانجام نیز نتایج مورد نظر عموم مردم را به دنبال نداشت. عدم هماهنگی و انسجام میان رهبران مشروطه و تضاد منافع آنها در کنار تحریکات محمدعلی‌شاه و درباریان که حاضر به تقسیم قدرت نبودند و دخالت‌های روسیه و انگلستان، کشور را عرصه درگیری‌ها و کشمکش‌هایی ساخت که پس از فراز و نشیب‌های فراوان به سقوط سلسله قاجارو روی کار آمدن دیکتاتوری رضاشاه منجر شد.

کانون اندیشه جوان قصد داردبه مناسبت یکصدمین سالگرد کودتای رضاخان در شب های آینده طی دو نشست علمی با عنوان «تجدد رضاخانی» در ساعت۲۱ روزهای ۴ و ۵ اسفندماه که در صفحه اینستاگرام باشگاه اندیشه به آدرس  bashgah_net@ برگزار خواهد شد به  بررسی این پدیده با دو موضوع«روند قدرت گرفتن رضاخان» و«کارنامه رضاخان در حوزه اقدامات عمرانی و رفاهی» بپردازد.

 

 

 

نشست اول روند قدرت گرفتن رضاخان

نشست اول : روند قدرت گرفتن رضاخان

به مناسبت یکصدمین سالگرد کودتای رضاخان در سلسله نشست‌های علمی «تجدد رضاخانی»، در صفحه اینستاگرام باشگاه اندیشه به آدرس bashgah_net@ بصورت زنده به گفتگو خواهیم پرداخت. در نخستین نشست، که دوشنبه ۴ اسفندماه ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد به بررسی «روند قدرت گرفتن رضاخان» با حضور جناب آقای دکتر محمدعلی بهمنی قاجار می پردازیم.

 

 

 

نشست دوم کارنامه رضاخان در حوزه اقدامات عمرانی و رفاهی

نشست دوم : کارنامه رضاخان در حوزه اقدامات عمرانی و رفاهی

جدا از چگونگی به قدرت رسیدن رضاخان و خلع وی از سلطنت و نقشی که نیروهای بیگانه در این خصوص ایفا کردند، موافقین با عملکرد او در طول ۱۶ ساله سلطنت وی، به مواردی همانند برقراری خدمت نظام وظیفه برای ایجاد ارتشی به مراتب بزرگتر از گروه قلیل قزاق و امنیه، استقرار امنیت و قلع و قمع متجاسرین، تأسیس وزارت­خانه‌­های جدید، ایجاد راه‌ها و گذرگاه­‌ها و به خصوص ایجاد خط راه آهن سراسری، توسعه خطوط هوایی و تلگراف، احداث بانک و چند مورد دیگر، اشاره می­‌کنند. بدیهی است که مخالفین بسیاری نیز وجود دارند که با طرح مسائل و مباحث مختلف، سعی در مشخص کردن اهداف غائی از مجموعه اقدامات انجام شده در این حوزه هستند.

در دومین نشست  از نشست‌های علمی با عنوان «تجدد رضاخانی» قصد داریم تا درحضور جناب آقای دکتر علی اکبر رنجبر کرمانی «کارنامه رضاخان در حوزه اقدامات عمرانی و رفاهی» را مورد مداقه و بازخوانی قراردهیم. این برنامه سه شنبه ۵ اسفند ساعت۲۱ در صفحه اینستاگرام باشگاه اندیشه به آدرس  bashgah_net@ برگزار خواهد شد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.