گفتگوهای زنده در آستانه تجدد

قصد داریم پیرامون دو موضوع «نهضت­ های اسلامی صدساله­ ی اخیر» و «وجهه تاریخی سیدجمال­ الدین اسدآبادی» در تاریخ 18 و 19 اسفندماه طی دو نشست زنده در صفحه مجازی باشگاه اندیشه به نشانی Bashgah_net با دو تن از اساتید این حوزه به گفتگو بنشینیم.
سید جمال ‌الدین اسد آبادی

گفتگوهای زنده در آستانه تجدد

گفتگوهای زنده در آستانه تجدد

انحطاط و عقب ­ماندگی در خاورمیانه که به قول سیدجمال ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی دارد، بحث دامنه ­داری است که امروز هم میان اندیشمندان امتداد داشته است. پس بحث درباره سیدجمال و اندیشه‌هایش امروز هم موضوعیت دارد. از این منظر شاید بتوان گفت که بررسی شخصیت و جایگاه او در تاریخ نهضت­ های اسلامی صدساله اخیر و نیز بحث در خصوص وجهه تاریخی و تاثیر و تاثرات فعالیت های وی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در همین راستا مصادف با صد و بیست‌ و چهارمین سالگرد درگذشت سیدجمال الدین اسدآبادی مصلح برجسته جهان اسلام، قصد داریم در کانون اندیشه جوان پیرامون دو موضوع «نهضت­های اسلامی صدساله­ ی اخیر» و «وجهه تاریخی سیدجمال­ الدین اسدآبادی» در تاریخ ۱۸ و ۱۹ اسفندماه طی دو نشست زنده در صفحه مجازی باشگاه اندیشه به نشانی Bashgah_net با دو تن از اساتید این حوزه به گفتگو بنشینیم.

 

 

 

نشست اول : بررسی نهضت های اسلامی صد سال اخیر

نشست اول : بررسی نهضت های اسلامی صد سال اخیر

شهید مطهری در کتاب بررسی نهضت­ های اسلامی در صد ساله ­ی اخیر می گوید: «بدون تردید سلسله جنبان نهضت­ های اصلاحی صد ساله­ ی اخیر، سید جمال الدین اسد آبادی معروف به افغانی است. او بود که بیدارسازی را در کشور های اسلامی آغاز کرد، درد های اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو نمود و راه اصلاح و چاره­جویی را نشان داد». از این رو بررسی نهضت­ های اسلامی صدساله­­ی اخیر و جایگاه سید جمال الدین اسدآبادی در این برهه از تاریخ حائز اهمیت است.

در همین راستا قصد داریم تا ۱۸ اسفندماه ساعت ۲۱ با حضور جناب آقای دکتر سیدجواد حسینی پیرامون موضوع «نهضت­ های اسلامی صدساله ­ی اخیر» در صفحه مجازی باشگاه اندیشه به نشانی Bashgah_net@ به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

نشست دوم : بررسی وجه تاریخی سید جمال ‌الدین اسد آبادی

نشست دوم : بررسی وجه تاریخی سید جمال ‌الدین اسد آبادی

سیدجمال‌الدین اسد آبادی فیلسوف، مصلح اجتماعی و اندیشمندی دین‌ مدار محسوب می‌شود؛ شخصیتی مطرح در جهان اسلام که ضمن آگاهی از علوم اسلامی، عرفان و فلسفه از علوم جدید و دانش‌های غربی و ماهیت مناسبات و معادله‌های جهانی باخبر بود و تلاش‌های موثری برای اتحاد اسلام انجام داد. از سویی سید‌جمال‌الدین اسد آبادی نگاهی به غرب و جهان فرهنگی غرب دارد که بر روی نگاه مسلمانان  به غرب لاجرم تاثیرگذار بوده است. از این رو ضرورت اطلاع از جایگاه و وجهه تاریخی شخصیتی نظیر سیدجمال الدین اسدآبادی در تاریخ نهضت­های اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

در همین راستا قصد داریم تا ۱۹ اسفندماه ساعت ۲۱ با حضور جناب آقای دکتر محمد صدرا پیرامون موضوع«وجهه تاریخی سیدجمال ­الدین اسدآبادی»  در صفحه مجازی باشگاه اندیشه به نشانی Bashgah_net@ به گفتگو بپردازیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.