گفتگوی زنده علوم شناختی مدرن؛ ظرفیت ها و چالش ها

علوم شناختی مطالعه‌ی علمی ذهن است. یعنی هر آن چه که نمودهای هوشمندی و آگاهی هستند مانند تفکر، ادراک، حافظه، احساس، استدلال و نیز تمام روندهای ناآگاهانه شناختی است. گاهی علوم شناختی را به صورت «مطالعه‌ی علمی شناخت» نیز تعریف می‌کنند و شناخت را مجموع حالت‌ها و فرآیندهای روانی مانند تفکر، استدلال، درک و تولید زبان، دریافت حواس پنجگانه، آموزش، آگاهی، احساسات و… در نظر می‌گیرند. به طور کلی پرسش‌هایی مانند این که ذهن چگونه کار می‌کند یا مغز چگونه هوشمندی  را ایجاد می‌کند، از جمله پرسش‌هایی هستند که در این شاخه‌ی علمی بررسی می‌شوند.
گفتگوی زنده علوم شناختی مدرن؛ ظرفیت ها و چالش ها

گفتگوی زنده علوم شناختی مدرن؛ ظرفیت ها و چالش ها

علوم شناختی مطالعه‌ی علمی ذهن است. یعنی هر آن چه که نمودهای هوشمندی و آگاهی هستند مانند تفکر، ادراک، حافظه، احساس، استدلال و نیز تمام روندهای ناآگاهانه شناختی است. گاهی علوم شناختی را به صورت «مطالعه‌ی علمی شناخت» نیز تعریف می‌کنند و شناخت را مجموع حالت‌ها و فرآیندهای روانی مانند تفکر، استدلال، درک و تولید زبان، دریافت حواس پنجگانه، آموزش، آگاهی، احساسات و در نظر می‌گیرند. به طور کلی پرسش‌هایی مانند این که ذهن چگونه کار می‌کند یا مغز چگونه هوشمندی  را ایجاد می‌کند، از جمله پرسش‌هایی هستند که در این شاخه‌ی علمی بررسی می‌شوند.

دانشمندان علوم شناختی ذهن انسان را شبكه پیچیده‌ای می دانند كه اطلاعات را دریافت، نگهداری و بازیابی می‌كند و می‌تواند آن را تغییر شكل یا انتقال دهد. از همین روی هدف علوم شناختی این است که اولا قابلیت های شناختی که در موجودات زنده وجود دارد به شکل علمی تعریف و تدوین شود و بعد مکانیسم هایی که در مغز باعث به وجود آمدن چنین قابلیت هایی بوده‌اند، شناسایی شوند.

در همین راستا قصد داریم تا چهار‌شنبه ۳ شهریور ماه ساعت ۱۵ با حضور دکتر مهدی همازاده ابیانه ،دکترای فلسفه ذهن، در نشستی مجازی تحت عنوان «علوم شناختی مدرن؛ ظرفیت ها و چالش ها» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.