گفتگو های زنده سیاست طالبان

در همین راستا قصد داریم در کانون اندیشه جوان در نشست‌هایی با عنوان «سیاست طالبان» پیرامون دو موضوع «اندیشه سیاسی طالبان» و «تجربه سیاسی طالبان» در تاریخ 22 و 23 تیرماه طی دو گفتگوی زنده در صفحه مجازی اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ با دوتن از اساتید این حوزه به گفتگو بنشینیم.
گفتگو های زنده سیاست طالبان

گفتگو های زنده سیاسیت طالبان

طالبان گروه مسلح سلفی است که نام امارت اسلامی افغانستان را برخود نهاده است که با هدف سرنگونی نظام سیاسی فعلی افغانستان و برپایی امارت اسلامی می‌جنگد. اندیشه و رفتار طالبان بر تفسیر سنتی و بدون نرمش از شریعت اسلام و مقررات سخت‌گیرانه قبیله‌ای پشتون استوار است. این گروه در ۱۳۷۳ش/۱۹۹۴م توسط دولت و گروه‌های بنیادگرای سنی پاکستان و حمایت عربستان، با بدنه طالب‌ های پشتون در مدارس مناطق مرزی پاکستان بوجود آمد. در زمان حکومت این گروه بین سال‌های ۱۳۷۵ش/۱۹۹۶م تا۱۳۸۰ش/۲۰۰۱م شیعیان افغانستان محدودیت، فشار و سرکوب شدیدی را تجربه کردند.

تاریخ طالبان از زمان شکل‌گیری تا به امروز فراز و نشیب‌های بسیاری را دیده و مواضع گوناگونی را اتخاذ کرده است. در روزهای اخیر شاهد تحرکات بسیار جدی طالبان برای تسلط بر تمام افغانستان و تسلیم بخش اعظم نیروهای نظامی افغانستان هستیم که شرایط آینده را برای این کشور گرفتار شده میان سنت و تجدد سخت‌تر و رفتارها را خشونت‌آمیزتر می‌نماید. از همین روی شناخت تاریخچه شکل‌گیری این گروه نظامی- سیاسی به لحاظ اندیشه‌ای و نیز تجربه چندین ساله آن‌ها برای شناخت و تصمیم‌گیری صحیح نسبت به آن الزامی است.

در همین راستا قصد داریم در کانون اندیشه جوان در نشست‌هایی با عنوان «سیاست طالبان» پیرامون دو موضوع «اندیشه سیاسی طالبان» و «تجربه سیاسی طالبان» در تاریخ ۲۲ و ۲۳ تیرماه طی دو گفتگوی زنده در صفحه مجازی اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ با دوتن از اساتید این حوزه به گفتگو بنشینیم.

 

 

 

 

نشست اول : اندیشه سیاسی طالبان

نشست اول : اندیشه سیاسی طالبان
اندیشه سیاسی و حکومتی طالبان، نظیر سایر جنبش‌های دینی اهل سنت بر استوانه خلافت اسلامی استوار است. از این رو پس از تصرف کابل در سال ۱۳۷۵ شمسی عنوان دولت اسلامی را به امارت اسلامی تغییر دادند. در اندیشه سیاسی طالبان، شریعت اسلامی تنها معیار برای تطبیق و اجرای احکام است و تحت هیچ شرایطی نادیده انگاشته نمی‌شود. الگوی طالبان در شیوه حکومتداری، نحوه خلافت خلفای راشدین است.

از همین روی، طالبان همواره هدف خود را از کسب قدرت، جلوگیری از فساد و مبارزه با مفاسد اجتماعی موجود در افغانستان بیان می کردند. و دیدگاه و عملکرد طالبان نشان می دهد که این گروه در پی تشکیل دادن حاکمیت به شیوه خلافت است، و تنها راه حل قضیه افغانستان را زور و غلبه بر آنان می داند.

در همین راستا قصد داریم تا سه‌شنبه ۲۲ تیرماه ساعت ۱۵ با حضور جناب آقای دکتر مازیار کریمی در نشستی مجازی با موضوع «اندیشه سیاسی طالبان» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بنشینیم.

 

 

 

 

 

نشست دوم : تجربه سیاسی طالبان

نشست دوم : تجربه سیاسی طالبان
طالبان یک جنبش اسلامی رادیکال مسلح پشتون بود که در نتیجه تحولات منطقه و افغانستان به وجود آمد. اما اکنون به یک جریان سیاسی‌ـ نظامی بنیادگرای اسلامی تبدیل شده که داعیه کسب و اداره قدرت سیاسی را بر اساس باورها و برداشت‌های اسلامی خود در یک جغرافیای خاص دارد. این جریان در طول چند دهه دچار خطاهای راهبردی و نفوذ سرویس‌های خارجی شد.

بعد از اشغال افغانستان توسط آمریکا و فشارهای بین‌المللی آمریکا حاضر به خروج از افغانستان شد و در این بین تلاش کرد با کمک دیگر کشورهای اروپایی و سازمان صلح بین‌الملل مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان شکل بگیرد. اشغالی که علی‌رغم کشتار گسترده مردم غیر نظامی و افزایش ناامنی در افغانستان نه به صلح در این کشور کمک کرد و نه توانست طالبان را از میدان خارج کند. بعد از روند مذاکرات صلح و  ناتوانی‌ نیروهای آمریکایی در افغانستان، طالبان به دنبال حفظ و تداوم قدرت سیاسی در تمام افغانستان است.

در همین راستا قصد داریم تا چهارشنبه ۲۳ تیرماه ساعت ۱۵ با حضور جناب آقای دکتر سعدالله زارعی در نشستی مجازی با موضوع «تجربه سیاسی طالبان» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بنشینیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.