گفتگو های زنده سیاست فرهنگ

در همین راستا قصد داریم در کانون اندیشه جوان پیرامون پنج موضوع « اقتصاد فرهنگ و سیاست‌گذاری در آن» ، « نسبت دولت با حوزه کتاب و نشر» ، « نسبت دولت و فضای مجازی» ، « نسبت دولت و سینما» و « نسبت دولت با صنعت مد و لباس» با حضور سینا کلهر، میثم مهدیار، امیر خوراکیان، سید امیر جاوید و سرکارخانم ریحانه رحمانی‌پور در تاریخ‌های سیزدهم تا هفدهم تیر ماه به مدت پنج شب، طی پنج گفتگوی زنده در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.
نسبت دولت با صنعت مد و لباس

گفتگو های زنده سیاست فرهنگ

مسأله ارتباط دولت با فرهنگ، در فضای سیاست‌گذاری معنا پیدا می‌کند؛ زیرا اساساً وظیفه دولت سیاست‌گذاری است. دیدگاه‌های مختلفی درباره میزان دخالت دولت در فرهنگ مطرح است. عده‌ای معتقدند فرهنگ، امری نهادینه‌شده در جامعه است و جامعه خود بخود به آن شکل می‌دهد؛ به همین خاطر دولت نباید در فرهنگ دخالت کند. اما در مقابل این عده، گروهی دیگر وجود دارند که معتقدند چنین امری امکان‌پذیر نیست؛ زیرا دولت هر تصمیم و سیاستی را در امور سیاسی و اقتصادی اتخاذ کند، خود بخود بر فرهنگ جامعه نیز تأثیر می‌گذارد. یعنی دولت چه بخواهد چه نخواهد در امور فرهنگی جامعه مداخله می‌کند؛ زیرا در فضای واقعی جامعه، حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ از یکدیگر جدا نیستند و باید با هم درنظر گرفته شوند. دیدگاه سومی نیز وجود دارد که معتقد است فرهنگ امری است که دولت نه می‌تواند کاملاً آن را رها کند و نه می‌تواند صد درصد در آن مداخله داشته باشد.

در کشور ما، فعالان فرهنگی همواره از تأثیر سیاست‌های دولت در حوزه فرهنگ انتقاد کرده‌اند. دولت‌ها در مقام عمل، از دخالت در امور فرهنگی ناگزیرند. از سوی دیگر، بر اساس مبانی انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی مکلف است ارزش‌های معنوی و فرهنگی اسلام را در جامعه محقق سازد و این مهم‌ترین و عالی‌ترین تکالیف حکومت اسلامی است که آن را از حکومت سکولار متمایز می‌سازد. مسأله دخالت دولت در فرهنگ و حدود مداخله دولت در فرهنگ را با محوریت سیاست‌گذاری را بنا داریم در چند شب بررسی نماییم.

در همین راستا قصد داریم در کانون اندیشه جوان پیرامون پنج موضوع « اقتصاد فرهنگ و سیاست‌گذاری در آن» ، « نسبت دولت با حوزه کتاب و نشر» ، « نسبت دولت و فضای مجازی» ، « نسبت دولت و سینما» و « نسبت دولت با صنعت مد و لباس» با حضور سینا کلهر، میثم مهدیار، مهدی رمضانی، امیر خوراکیان، سید امیر جاوید و سرکارخانم ریحانه رحمانی‌پور در تاریخ‌های سیزدهم تا هفدهم تیر ماه به مدت پنج شب، طی پنج گفتگوی زنده در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

 

اقتصاد فرهنگ و سیاستگذاری در آن

نشست اول: اقتصاد فرهنگ و سیاستگذاری در آن
اقتصاد فرهنگ از سویی در برگیرنده اقتصاد، با تمام مفاهیم آن و از سوی دیگر در برگیرنده فرهنگ و موضوع‌های مربوط به آن است. این عرصه نوید دهنده قابلیت‌های سرمایه گذاری، تولیدی و درآمدی كلان است. در اقتصاد فرهنگ، بی‌شك دیدی اقتصادی نسبت به فرهنگ ولی نه همه فرهنگ در تمام ابعاد آن وجود دارد.

اقتصاد فرهنگ تحول سریعی را از زمان طرح آن در آغاز قرن بیستم طی كرده است. در طول این سال ها، مصادیق اقتصاد فرهنگ گاه پدیده‌های فرهنگی مانند هنر و موسیقی دانسته شده است كه سابقه آنها به پیش از قرن ۲۰ باز می‌گردد و گاه سرگرمی‌های گوناگون، رادیو، تلویزیون، رسانه‌ها و هم اكنون اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای و بسیاری از موارد دیگر جزو مصادیق اقتصاد فرهنگ دانسته شده‌اند.

امروزه نقش و اهمیت اقتصادی فعالیت‌های فرهنگی به یکی از شالوده‌های اساسی نظام اقتصادی تبدیل شده است. سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در فرایند تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی از مهم‌ترین وظایف مدیران فرهنگی در سطح جهان شده است.

دولت‌ها نیز در اقتصاد فرهنگی و تولیدات محصولات فرهنگی دخالت دارند و ما در این نشست در پی میزان این دخالت و تاثیرات رویکرد اقتصادی دولت به فرهنگ هستم.

در همین راستا قصد داریم تا یکشنبه ۱۳ تیرماه ماه ساعت ۲۱ با حضور جناب آقای دکتر سینا کلهر و دکتر میثم مهدیار در نشستی تحت عنوان « اقتصاد فرهنگ و سیاست‌گذاری در آن» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

 

نشست دوم : نسبت دولت با حوزه کتاب و نشر

نشست دوم : نسبت دولت با حوزه کتاب و نشر
مقوله چاپ و نشر کتاب یکی از حوزه‌های مهم در عرصه فرهنگ است. دفتر امور چاپ و نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه امور چاپ کشور است. یکی از وظایف این دفتر، حمایت از مراکز امور چاپ و انتشارات‌ها و واگذاری تسهیلات به آنها است. بسیاری از فعالان حوزه نشر منتقد این حمایت‌های دولتی هستند و معتقدند انتشارات‌ها به انگیزه بهره‌مندی از تفاضل قیمت‌های آزاد و دولتی، یارانه کاغذ و حمایت‌های مربوط به چاپ، توزیع و تسهیلات را از دولت می‌طلبند تا کارشان رونق بگیرد. در نتیجه افراد به‌جای داشتن رویکرد فرهنگی، با رویکرد تجاری وارد این حوزه می‌شوند. این باعث می‌شود کیفیت نشر پایین بیاید و برای کسب سود بیشتر، بازار نشر از هدف خود دور شده و خواننده سردرگم شود. بنابراین کسی‌که با استفاده از خلاقیت خودش وارد این صنعت شده است باید با کسانی رقابت کند که قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند.

در همین راستا قصد داریم تا دوشنبه ۱۴ تیرماه ماه ساعت ۲۱ با حضور جناب آقای دکتر مهدی رمضانی در نشستی تحت عنوان «نسبت دولت با حوزه کتاب و نشر» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

نشست سوم : نسبت دولت و فضای مجازی

نشست سوم : نسبت دولت و فضای مجازی
فضای مجازی علی‌رغم امکانات مفیدی که در خدمت بشر قرار داده، آسیب‌هایی نیز به همراه داشته است.بسیاری از جرائم و بزهکاری‌ها مانند کلاه‌برداری‌های اقتصادی، سوءاستفاده‌های اخلاقی و شکستن حریم خصوصی افراد از فضای واقعی به فضای مجازی منتقل شده است. طبق تجربه بسیاری از کشورها، مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از آسیب‌ها و مخاطرات آن، اعمال سیاست‌گذاری و مدیریت صحیح بر فضای مجازی و نظارت دقیق بر آن از جانب دولت است و تجربه کشورهای مختلف اروپایی نیز این گزاره را تأیید می‌کند. منتقدان این ایده نیز معتقدند فضای مجازی خصلتی «خودتنظیمی» دارد و با امنیتی‌کردن فضای مجازی، آن را از مسیر اصلی خود دور ساخته‌ایم.

در همین راستا قصد داریم تا سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ساعت ۲۱ با حضور جناب آقای امیر خوراکیان در نشستی مجازی تحت عنوان «نسبت دولت و فضای مجازی» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

نشست چهارم : نسبت دولت و سینما

نشست چهارم : نسبت دولت و سینما
برخی معتقدند دخالت دولت در امور هنری و ایجاد محدودیت در هنر، ذوق و سلیقه هنری هنرمند را از بین می‌برد. مسأله سینما از جمله مسائل هنری در کشور ماست که بحث‌های پردامنه‌ای را شکل داده است. برخی از سیاست‌گذاران دولتی معتقدند که سینمای بخش خصوصی تنها به دنبال سود اقتصادی است، به جنبه تجاری می‌پردازد و دغدغه ارزشی و فرهنگی در سینما ندارد. بنابراین بیشتر حمایت‌ها باید متوجه سینمای بخش دولتی باشد. در برابر این نظر، برخی معتقدند سینمای دولتی شرایط اکران برخی فیلم‌ها را فراهم نمی‌کنند و محدودیت زیادی برای فعالیت سینمایی درنظر می‌گیرد. در حالی‌که سینما بعد اقتصادی مهمی دارد و باید به فکر فروش بیشتر فیلم‌ها بود.

در همین راستا قصد داریم تا چهارشنبه ۱۶ تیرماه ساعت ۲۱ با حضور جناب آقای سید امیرجاوید در نشستی تحت عنوان «نسبت دولت و سینما» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

 

نشست پنجم : نسبت دولت با صنعت مد و لباس

نشست پنجم : نسبت دولت با صنعت مد و لباس
پوشش در هر دوره‌ای از تاریخ بشر اشکال متنوعی به خود گرفته است. با ورود انسان به زندگی اجتماعی و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و شکل گیری عقاید دینی که مولفه‌های سازنده تمدن بشری می‌باشند. پوشاک، نوع، رنگ، جنس، شکل و سبک دوخت زمینه فرهنگی یافت و کارکرد اجتماعی و فرهنگی نمادین آن برجسته شد. به این ترتیب پوشش به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه شناخته شد.

از همین روی دولت‌ها نیز به عنوان بالاترین دستگاه اجرایی در کشورها در مقوله پوشش سیاست‌گذاری و تصمیم گیری می‌کنند. نهاد دولت در نظام جمهوری اسلامی نیز به عنوان یک کشور اسلامی ناگزیر است که ارزش‌ها و احکام اسلامی را اجرا کند و پوشش و لباس نیز از مصادیق احکامی است که اسلام درباره آن اکیداً توصیه کرده است.

در همین راستا قصد داریم تا پنج‌شنبه ۱۷ تیرماه ساعت ۲۱ با حضور سرکار خانم دکتر ریحانه رحمانی‌پور در نشستی تحت عنوان «نسبت دولت با صنعت مد و لباس» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.