روایتی داستانی از مشی سیاسی امامان معصوم(ع)

مصاحبه با محمد حسن شاهنگی؛ مدیر گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان، در خصوص رمان تازه انتشار یافته «باغ مخفی»

رمان«باغ مخفی» نوشته مجید پور ولی کلشتری توسط کانون اندیشه جوان به تازگی منتشر شده است.در همین زمینه گفت و گوی کوتاهی با محمد حسن شاهنگی؛مدیر گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان انجام داده‌ایم که در ادامه مطلب،از منظرتان عبور خواهد کرد:

 

 

انگیزه تولید این رمان چه بوده است؟

این رمان با مشارکت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی(ع)تولید شده است و میکوشد با اقتباسی از کتاب«انسان۲۵۰ساله»-که حاوی بیانات رهبر انقلاب درباره معصومین(ع) می باشد-روایتی داستانی از مشی سیاسی امامان بزرگوار به مخاطب جوان عرضه نماید.شخصیت های این داستانی خیالی بوده و تشابه اسامی با نام های واقعی معاصر اتفاقی است.

 

با توجه به مخاطب هدف جوان، ضرورت و اهمیت موضوع کتاب چیست؟

در این رمان نگاهی به زندگانی مطهر و منوّر حضرات معصومین علیهم السلام بر مبنای نگرش سیاسی و مبارزات آنها علیه مکتب مخالف وحی در اين اثر مد نظر مي باشد .تاكنون آثار آفرينشي در قالب هايي مثل رمان و داستان كوتاه در مورد يكايك ائمه كار شده و بعد از انقلاب اين آثار در ايران رو به فزوني داشته است اما به صورت تجميعي و نگاه به ائمه به صورت واحد اثري خلق نشده است .

 

رویکرد نویسنده در این رمان چیست؟

خاندان امامت در عين تعدد ،‌واحد اند و مرام و مسلك يكساني دارند اين مرام داراي اصول ثابت و مشخصي كه در  برهه هاي مختلف زماني توسط يكايك ائمه بروز و وظهور داشته است . شايد براي مخاطب جوان عجيب باشد كه چرا امام معصومي در مقطعي صلح مي كند و امامي ديگر در مقطعي ديگر تن به جنگ با مخالفان مي دهد اگر اين اصول ثابت به بيان غير پژوهشي و در قالب آفرينشي و داستان عرضه شوند، مخاطب جوان را كه علاقه مند به قالب رمان مي باشد جذب مي كند.

 

نویسنده رمان را بیشترمعرفی کنید.

نویسنده این رمان جناب اقای مجید پورولی کلشتری است؛از ایشان آثار متعددی تاکنون منتشر شده است. از جمله فصل خواب خرگوش‌ها، آواز ابابیل، نهنگی بزرگ ‌تر از اقیانوس هند، ما از دو کوهه آمدیم، این‌جا غریبی، آوازهایی که باد برد،چلچله‌های کاغذی،مورچه ها مرده مي خورند، انسان مه آلود، من پسر باد هستم، شعر ماندگار، داستان بلند سقيفه، رمان اقیانوس مشرق ، فرزندان قابيل ( رمان مربوط به داعش) و…

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.